Nose Work Challenge - om at være tro mod sine beslutninger

I lørdags tog Molly og Nemo en tur over broen for at tage på Nose Workkurset "Nose Work Challenge" hos MindDog, og Aino og jeg fik lov at komme med som hhv chauffør og førere.

Vi lagde hårdt ud med at mødes til morgenturen kl.6.30 i Smørum, hvorefter turen gik til Fyns Smedejerns Trapper i Broby - et megafedt området at søge på!

Efter gennemgang af de forskellige søgeområder, lagde jeg min overordnede strategi for dagen: Molly er begyndt at blive lidt usikker til tider, så det var vigtig for mig, at hun fik en oplevelse af at have overskud og at være sk*degod! Derfor var det min plan bevidst at stoppe Molly, inden alle kilder i søget var fundet - jeg ville stoppe, mens hun havde overskud og lyst til at fortsætte. Mere om hvordan det gik senere.

Iben havde lavet 5 selvtræningsøg udenfor, og dem tog jeg ind imellem de andre søg. Både som opvarmning og i ventetiden, som faktisk var overraskende kort pga god planlægning.

Vi lagde ud med et køretøjssøg på to trucks, hvor der var placeret 3 lavendelkilder og 1 eukalyptuskilde.
Jeg fortalte Iben om min strategi for dagen, og fortalte at jeg i dette søg ville tage max 3 kilder. Molly havde vanvittig travlt og løb forbi det første stykke af køretøjet, hvilket jeg nåede at notere mig, i tilfælde af at jeg fik brug for at guide hende. Hun fandt den første kilde nede i enden, og her var jeg lige ved at markere for tidligt! Det var jeg af flere årsager: Jeg ville nå at markere, inden Molly blev frustreret og gav op, og hun søgte på en anden måde, end hun plejer... Det sidste var dog absolut positivt, da hun arbejdede meget fint og koncentreret om at indkredse kilden, men det er jeg bare ikke vant til at se.
Molly fandt 3 kilder, og jeg stoppede søget, som jeg havde lovet mig selv.


Køretøjssøg


Næste søg var et indesøg med 3 lavendelkilder - 2 lave og 1 høj frithængende.
Jeg startede med vilje Molly op i midten for at se, hvordan hun valgte at gribe området an. Hun trak over mod venstre og søgte i den side, indtil hun fik fært af den ene kilde ovre i højre side, trak derover og markerede den (igen ved at indkredse som i køretøjssøget). Derefter gik hun ned i bunden af området, søgte lidt der og begyndte at kredse rundt under et frithængende reb i loftet, for derefter at kigge op, og Iben råbte "BELØØØN!" Jeg havde ikke set hendes markering, men jeg havde nået at tænke, at der skete noget, fordi jeg ikke plejer at se den adfærd, hvilket egentlig var ret fedt. Jeg satte Molly i søg igen, og da hun var godt i gang, afbrød jeg hende, så jeg kunne belønne for selve søget og ikke et fund.  


Indesøg


Næste indesøg var med 1 lavendelkilde og 1 eukalyptuskilde.
Her valgte jeg at gå efter begge kilder, såfremt det gik godt, og det gjorde det. Molly søgte uden line i det området, og jeg erfarede, at jeg faktisk synes, det er svært ikke at komme til at stå i vejen, presse eller guide uden at ville det. Jeg talte med Iben om det efterfølgende, og jeg havde ikke gjort nogle af delene, men jeg havde også været helt enormt bevidst om det.


Indesøg


Derefter gik vi til udesøget, der bestod af  4 lavendelkilder.
Her søgte Molly igen uden line, og strategien hed igen find max 3 kilder, sæt i aktivt søg og stop.
Starten blev ikke så effektiv, men hun kom hurtigt efter det, og hun løste opgaven med både en høj kilde og tætsiddende kilder superflot, inden jeg afbrød hende i aktivt søg og belønnede for det.


Udesøg


Efter frokostpausen lavede vi to beholdersøg med 1 lavendelkilde i hvert.
Første søg var præget af lidt rod og udesøgmode, og bedst som jeg overvejede at starte forfra, gik Molly i beholdermode, satte snuden systematisk til hver enkelt beholder og markerede den korrekte.


Beholdersøg


Næste beholdersøg var med små pilleæsker, og selvom det ikke var det sædvanlige beholdermode, jeg så, var det langt bedre end det første, og lynhurtigt kom den systematiske Molly frem og markerede den korrekte beholder.


Beholdersøg


Afslutningsvis lavede vi et indesøg, hvor Iben havde placeret 6 lavendelkilder inkl 2 tærskelsøg.
Eftersom både Molly og jeg var ved at være trætte, valgte jeg dels at få at vide, hvor kilderne var placeret, og at stoppe efter 2 fund. Da jeg selv havde bedt om tærskelsøg, lod jeg hende søge i line, så jeg kunne holde hende tilbage, hvis hun gik forbi.
Det gjorde hun dog ikke, men i stedet arbejdede hun sig rigtig fint ind på kilden, fandt den og markerede den. Hun fik lov at søge videre, og da hun havde fundet en kilde mere, afsluttede jeg søget og fik belønnet hende for flot arbejde.

Vi rundede af med en evaluering, og alle var vist rigtig godt tilfredse med dagen - mig selv inklusiv, dog var jeg allermest tilfreds med Mollys flotte og selvstændige arbejde og ikke mindst med mig selv og min evne til gennem hele dagen at være tro mod min strategi og mine beslutninger.


Trætte hunde

To trætte hunde og ditto førere vendte snuderne hjemad efter en lang, men god og lærerig dag.

Kommentarer

Populære opslag