Midt i en coronatid

 Det er længe siden sidst - der har været stille her, men ikke helt generelt.

Der er stille på prøveplannet, og der har været stille på Molly-trænings-plannet, men ellers er der ret meget run på - dog på en helt ny, anderledes, men ikke dårlig måde.

Jeg savner Nose Workprøverne - virkelig!!! Vi nåede kun lige at starte i klasse 3, så lukkede den del ned, så jeg glæder mig ubeskriveligt til at komme i gang igen, men når det er sagt, så passer vores nye træningsliv mig egentlig ret godt, og det har givet anledning til nogle af de berømte prioriteringer. Når noget ikke er savnet igennem et års tid, så er det måske ikke vigtigt, men mere en vane? Og giver det så nødvendigvis stadig mening, når nu DK en gang lukker helt op igen? Ikke nødvendigvis - der skal i hvert fald tages stilling, og det har denne tid givet mig med. 

Nose Work trænes for fuld skrue, og det har vi på intet tidspunkt lagt på hylden, selvom der hverken var prøver eller kurser. Kursuspausen har dog gjort, at jeg har fået øjnene op for webinarer. De kan ikke erstatte kurser, men de er et supergodt supplement for mig.

Tricks har vi heller ikke haft lagt på hylden, men vi har trænet anderledes, og det var været (og ER) supersjovt! 
Vores tricks- og færdighedsprøve instruktøruddannelse er blevet udskudt og bliver afholdt lidt anderledes pga corona - det har givet mig længere tid til at blive klar til eksamen, og det gør ikke spor, for så har jeg mulighed for at udvikle og gøre øvelserne bedre og mere skarpe.
I starten af året introducerede Johanna os for det amerikanske koncept "DO MORE WITH YOUR DOG" - en række af tricksprøver. Selma og jeg blev i slutningen af februar "færdige" og har taget Novice, Novice Master, Intermediate, Intermediate Master, Advanced, Advanced Master, Expert, Expert Master, Champion og Grand Champion - de fire af dem: Novice, Intermediate, Advanced og Expert er kommet på Selmas stambog.


Selma med sin Grand Champion rosette


Hvad skal vi bruge det til? Ingenting og alting... Det har været sjovt og lærerigt, og det er mit primære fokus i øjeblikket (forhåbentlig fortsætter det med at være sådan) Jeg fungerer dog bedst med at træne mod mål, og derfor er den slags genialt for sådan en som mig - og sikkert også mange andre.
I samme tråd lavede Johanna sin egen challenge, hvor vi skulle vise 5 adfærd med en hulahopring (1-2 i den frivillige øvelse) - den har vi netop uploadet søndag aften.
Igen har det været supersjovt og meget lærerigt, og specielt den valgfrie øvelse har vi brugt en del tid på at udtænke og tilrette - vores bidrag kan ses nedenfor:




Lige i øjeblikket er vi "løbet tør" i den retning, men det gør ikke noget, for mens vi venter på nyt, har vi tilmeldt os "Tossede tricks" online hos Sonja, så vi får masser af ny inspiration i øjeblikket.

Af anden ny inspiration og andet nyt på tapetet kan nævnes Dog Fitness Games.
Selma og jeg tilmeldte os en online konkurrence i Fundamentklasse 1, og nu har vi tilmeldt os Fundamentklasse 2 også.
Indtil videre har vi kunnet meget af det i forvejen, men det har stadig givet mig inspiration og grund til at få trænet på det, ligesom det har givet mig blod på tanden til at finpudse på nogle af øvelserne - nå ja, og at lære den 5 årige hund dæk...

Equility bruger vi også en del tid i, og coronatiden har også fået mig til at implementere en god vane: En tur derop minimum hver 14.dag.
Selma og jeg fejrede også hendes 5-års fødselsdag deroppe forleden dag.





På hoopersfronten sker der ikke så meget i øjeblikket. Efter Selma fik en fibersprængning i slutningen af året (ikke til hoopers), har jeg været meget påpasselig, og det har længe været for vådt, glat og hårdt i underlaget til at træne hoopers, men forhåbentlig kan vi snart komme i gang igen. I hvert fald har vi tilmeldt os 3 eller 4 træningsgange her i forsommeren.
Også min instruktøruddannelse på den front er blevet rykket pga corona, men det går nok.

Søde Molly er slet ikke nævnt, hun er dog ikke glemt! Hun har siden august 2020 haft en skade, og har  været holdt i ro og været i genoptræning on/off. Skaden er irreversibel, hun har fået gigt i skulderen, og efter mere end ½ år på den måde, har vi nu endelig landet hendes fremtid, som kommer til at bestå af Nose Work på seniorniveau, frivillig håndtering, coretræning, og hvad vi ellers kan finde på af sjove ting, der ikke belaster hende fysisk. Vi er nu derfor gået i gang med DMWYD, og hun har på nuværende tidspunkt fået godkendt Novice og Novice Master, så vi skal videre med Intermediate.  Her forventer jeg ikke, at vi også tager Master, da der vist ikke er 20 øvelser, hun kan klare rent fysisk.

Det betyder et farvel til flere ting, men det betyder uendelig lidt i det store billede, hvor det vigtigste er et godt, værdigt og smertefrit liv til den bedste Mollymus!




Kommentarer

Populære opslag