Alt er læring, information og mulighed for vækst - flere tanker om prøver

Endnu en NW3-prøve i forrige weekend - endnu en masse læring, information og mulighed for vækst. Andet og mere er det i virkeligheden ikke... 

Nelson Mandela sagde: "When you encounter a situation in your life, know that you either win or learn, and you never lose." Ganske klogt, det må man give manden!
Ikke fordi jeg skal foregive at være klogere end Mandela, og hans kamp kan ikke sammenliges med en Nose Workprøve, men derfor jeg nu alligevel gå så langt som til at sige, at jeg håber, jeg stadig lærer, selvom jeg vinder.

Egentlig er dette bare lidt tankespind i forlængelse af mit forrige blogindlæg om mine tanker om Nose Workprøver og den sidste prøve, vi var til. 

Som jeg også skrev i sidste indlæg, så ser jeg umiddelbart ikke mulighed for - og har nu heller lyst til - at placere ansvaret for vores, min og Selmas, træning hos andre end.... tada... MIG!!! Jeg kan ikke lægge ansvaret på dommerne, på vejret, på miljøet, på noget fjerde, ja end ikke Selma kan jeg pege på - ansvaret er ene og alene mit og ingen andres. I min optik!
Det betyder, at når vi kommer til en prøve og misser nogle kilder, for det gør vi, så må jeg tage informationen med hjem, trække læringen ud af det og planlægge, hvordan jeg får lappet hullerne eller på anden vis gør os bedre og stærkere sammen - og hvor heldigt er jeg lige, når jeg dér får muligheden for vækst?

Nogle gange er det bare bad luck, og jeg har ikke en forklaring på en misset kilde. Andre gange, som ved forrige prøve på Rødovregaard, har jeg en forklaring på 3 ud af 4 missede kilder, og det er da ikke helt skidt! Det er ting, vi allerede arbejder på, og vi er godt på vej, men det betyder også, at det er helt ok, at vi misser dem, for vi er ikke der endnu, hvor jeg ville forvente, at vi fik dem. Jo, måske til træning, for der ville jeg med al sandsynlighed have andre muligheder for at hjælpe og støtte Selma, men til en prøve må jeg også vurdere, hvornår det er tid til at gå videre og blot konstatere, at ja, der er med al sandsynlighed en kilde, men nej, vi får den ikke af forskellige årsager, så nu går vi videre, og det er HELT OK!! 

For mig er læringen og processen langt federe end placeringer, rosetter og cert´er! Bevares, det er da et fint kirsebær på toppen, men helt ærligt, det ER ikke det, der er vigtigt! Jeg har ganske få gange kørt hjem fra prøve med en fin rød roset, men med en flad, tom fornemmelse og uden nogen form for læring - jeg er taget af sted uden at have sat ordentlige mål og dermed frataget mig selv muligheden for den sejr, der ligger i at opnå dem. Jeg er taget af sted uden at overveje, hvad jeg gerne ville med lige den prøve, og jeg har derfor haft svært ved at trække ret meget læring ud af det efterfølgende.
Ingen er kommet til skade, alle har med stor sandsynlighed hygget sig og haft en god dag, men den fede fornemmelse har manglet. 

Der er ingen, der siger, at min tilgang til prøver er den rigtige - det er den rigtige for mig, og hvad der er den rigtige for alle andre, skal jeg ikke gøre mig til dommer over - jeg vil dog stadig mene, at ansvaret for træningen ligger hos den enkelte, uanset hvordan og hvorfor man går til prøve.


Min allerbedste lille Nose Workmakker


Forrige prøve var en af de prøver, hvor jeg både tog hjem med fine rosetter og med den fedeste følelse af at have været tro mod Selma, mod mig selv, mod mine værdier, og hvor jeg nåede i hus med mine mål - det var hverken en nem prøve for mig eller for Selma, men det var ingens skyld.
Der er ting i vores træning, der er blevet rigtig meget bedre, men vi mangler det sidste, og det arbejder vi løs på. Der var nogle mentalt svære ting for mig, og det har jeg arbejdet på, så samlet set kom vi bedre, stærkere og klogere ud på den anden side af denne prøve - det vidste jeg allerede før præmieoverrækkelsen, hvor jeg endnu ikke kendte hverken point eller placering. Men jeg kendte følelsen, og dén var fed!!!

Nu skal vi så småt begynde at gøre os klar til næste prøve, der ligger om små to uger. Jeg skal have lagt en plan for den sidste uge op til, og der skal sættes mål, når vi kommer tættere på. Lige nu får Selma dog lov at hvile ud efter det fedeste kursus i vandsøg i lørdags.

Kommentarer

Populære opslag