Debut i NW3 og årets allersidste Nose Workprøve

Forrige søndag var vi til årets sidste Nose Workprøve - troede jeg... 

Der troede jeg, at vi nu skulle have konkurrencepause, bruge vinteren på at træne hen mod klasse 3, som vi skulle debutere i i foråret 2021, men der tog jeg fejl...

Mandag i sidste uge viste det sig, at vi fik mulighed for at eftertilmelde til NW3-prøve på Rødovregaard, og egentlig kunne jeg ikke d.29/11, da det var Thomas fødselsdag, men eftersom prøven blev afholdt med Coronarestriktioner og kun 7 minutter hjemmefra, kunne det pludselig lade sig gøre, og jeg valgte at tilmelde os.

Johanna skaffede en ekstra dommer, og alle kom med, dvs debut og dermed spring fra 10 meter vippen lå pludselig meget tæt på og ikke først en del måneder ud i fremtiden - nervøsiteten meldte sig allerede onsdag, da jeg havde betalt prøvegebyret.... Torsdag var ikke bedre, fredag begyndte jeg at glæde mig, lørdag var vi på et fedt kursus i Nose Work og kropskontrol hos MindDog, og jeg nåede ikke andet end fortsat at glæde mig. 

Lørdag aften satte jeg nogle søg op til søndag morgen, som vi tog, inden jeg vækkede Thomas med gaver, og da jeg så ikke havde mere at tage mig til udover at vente og ellers tage af sted for at lufte, meldte nervøsiteten sig for alvor, og der blev jeg virkelig glad for beslutningen om at debuten lå nu og ikke først om mange måneder - det plaster skulle bare hives af NU, og det kunne ikke gå stærkt nok med at få det "overstået"!

Efter luftning ankom vi til Rødovregaard - 10 min først start, dejlig nemt!!! Og så var det ellers bare at vente på, at vi skulle på som nr 2 - det var en lang ventetid, og jeg var sikker på, jeg både ville stoppe med at trække vejret og dø op til flere gange, men jeg overlevede, og Selma og jeg gik ind, landede på benene og havde den fedeste oplevelse.

Vi startede med beholdersøget - en masse små beholdere under nogle borde og oppe på en scene, så der var det med at holde hovedet koldt i de op til 3 minutter, vi havde.
Selma fandt og markerede 3 beholdere, og jeg meldte færdig - fed start!

Derefter gik vi videre til udesøget, hvor Selma første fandt 1 kilde, arbejdede videre, var interesseret i et bord, men forlod det, fandt kilde nr 2 og markerede den. Igen var hun interesseret i bordet, og da hun ikke fandt noget oven på, sendte jeg hende under. Da hun heller ikke fandt noget der, begyndte jeg at overveje at melde færdig efter de 2 fund, mens jeg hurtigt fik overblik over området og besluttede, at vi havde været overalt. 30 sekunders varslet kom, og da jeg var helt sikker på, at vi havde været over alt, meldte jeg færdig - efter lidt mindre end de 5 minutter vi havde til rådighed der.


Foto: Johanna Allanach


Næste søg var indesøget, som jeg frygtede lidt, da der i det første af tre rum var en åben trappe, som jeg ved, Selma ikke kan lide. Jeg besluttede allerede inden, vi gik ind, at vi gik op, hvis Selma ville, vi ville gå det hurtigt igennem, og fandt hun noget, var det fint, og fandt hun ikke noget, var det også fint. 
Indesøget bestod af 3 rum, og vi havde samlet 10 minutter - Selma klarede trappeområdet superfint, og jeg er glad for, at jeg havde nået at gøre mig nogle tanker om det, så jeg fik støttet hende, som jeg gerne ville. Hun løb op ad trappen - jeg tror ikke, hun søgte - opdagede den åbne trappe også fra siden af reposen, hvilket hun tydeligt ikke brød sig om, så jeg hjalp hende væk og videre. Under et trappetrin markerede hun første kilde, trak derefter over mod trappen igen, og om det var en duft, der trak hende eller selve "hullet", ved jeg ikke, men jeg besluttede, at vi skulle ned igen, da hun allerede havde arbejdet superflot og været meget modig deroppe. Vi kom ned, og hun løb under trappen, hvor hun markerede endnu en kilde. Jeg meldte færdig, og vi gik videre til næste rum, som jeg ret hurtigt vurderede, var tomt, og vi fortsatte til sidste rum, som jeg igen efter 2 markerede kilder meldte færdigt, da jeg vurderede, at hun havde været over alt.

Sidste søg var køretøjssøget, som faktisk var rigtig fint og knapt så rodet, som det plejer at være - Selma fandt 1 kilde, vi fortsatte, hun fandt endnu 1 kilde, og vi fortsatte, og da hun markerede endnu 1 kilde, blev jeg i tvivl om, hvorvidt vi havde fundet den i forvejen, så vi fortsatte, indtil jeg havde samlet mig og mine tanker nok til at få placeringerne på plads i hovedet og dermed melde færdig.

Det var så det, og jeg vidste intet andet end, at vi havde 2 fulde momenter (beholdere og køretøj), da vi havde fundet det det maksimale antal kilder, og havde meldt færdig, dvs 50 point der og dermed bestået og for altid ude af NW2 - no turning back (ikke at jeg ville!!) Derudover vidste jeg, at vi havde fundet flere kilder, men jeg kendte ikke værdien af dem, jeg vidste ikke, om mine færdigmeldinger var korrekte og dermed talte, og jeg vidste ikke, hvor mange kilder vi evt manglede.
En mærkelig følelse, men helt ok og egentlig meget fed, for det ændrede på ingen måde på den fede følelse, jeg havde efter vores debut! Jeg var superglad, meget stolt af Selma og egentlig også mig selv, da jeg havde fået opfyldt dagens mål: At bevare roen og overblikket, have is i maven, støtte og stole på Selma.

Det viste sig, at vi havde fået intet mindre end 92 point og 0 fejl - jeg var helt blæst bagover!!!

Vi kørte hjem, jeg med armene over hovedet, og Selma glad og lykkelig, og holdt fødselsdag for Thomas - efter kl.14 ventede jeg spændt på banegennemgang i gruppen på facebook.

Beholdersøg: Her havde vi fundet de 3 kilder, der var at finde, og Selma havde ikke reageret på de forstyrrelsesdufte, der var placeret - fuldt point for det moment.

Udesøg: Her havde vi fundet de 2 kilder, der var at finde, dvs vores færdigmelding var rigtig, og dermed fik vi også fuldt point for det moment.

Indesøg: Her fandt vi 2 kilder i det første rum, før jeg meldte færdig. Her viste sig at være 3, dvs min færdigmelding gav ikke point. Det andet rum var ganske rigtigt tomt, som jeg havde vurderet, og færdigmeldingen talte derfor. I det sidste rum fandt vi 2 kilder, hvilket var korrekt, og dermed talte færdigmeldingen. I det første rum var der gummihandske placeret som forstyrrelse, som jeg ikke umiddelbart så nogen reaktion på, og den kilde, vi manglede, sad på den åbne trappe, som jeg valgte ikke at bede Selma søge på, så selvom vi "kun" fik 17 point ud af 25 mulige, var jeg superglad for meget tilfreds med det moment også.

Køretøjssøg: Her havde vi fundet de 3 kilder, der var at finde, Selma reagerede ikke på placerede forstyrrelser - også fuldt point her.

Dvs vi havde kun misset én eneste kilde og en dertil hørende færdigmelding - det kunne jeg kun være yderst tilfreds med og stolt over.

Senere kom der en besked på messenger fra Johanna: "Tillykke med 1.pladsen" - som om jeg ikke var rigeligt blæst bagover i forvejen!!! 
Derudover vandt vi udesøget og blev nr 2 i hhv beholder- og køretøjssøget.

Jeg tror ikke, vi kunne have fået en bedre debut: Jeg fik indfriet mine mål, jeg fik støttet Selma, som jeg gerne ville og var tro mod mine planer i den henseende, samtidig med den vildeste bonus i form af både point og placering.

Der er ingen billeder med rosetterne, da jeg først får dem på fredag, så derfor et billede af Selma med sin vinderroset fra konkurrencen i Skjern i sidste weekend samt hendes guldhjerte, som jeg har fået lavet i forbindelse med hendes guldtitel.


Kommentarer

Populære opslag