Er 2020-glasset halvtomt eller halvfyldt?

Afgjort halvfyldt! 

Generelt er jeg nok en glasset-er-halvfyldt-person, men det er ikke kun derfor, 2020-glasset er halvfyldt - på mange måder er det faktisk også helt fyld, til randen. 

2020 har været et mærkeligt år med mange afsavn og rigtig mange dårlige ting, men det har ved gud også været et helt fantastisk år på mange måder, og det er året, der har lært os at tilpasse os, ændre, nøjes og glædes over det, der blev. 

På mange måder også et år med plads til refleksion. Og det har faktisk været rigtig fint lige at blive tvunget til at stoppe op og tænkte over, hvorfor vi gør, som vi gør, og om det er det rigtige.

2020 har været et år med fokus på Nose Work - konkurrencerne lod vente på sig, da de blev aflyst pga Corona, men da de endelig kom i gang, kom de som perler på en snor, hvilket var virkelig fedt - specielt fordi vi endelig fik testet det, vi havde trænet på årets første 8 måneder. Vi har ændret vores måde at træne på, har fået mere struktur, anderledes fokus på temaer og generelt bedre træning. 
Da vi i september fik vores NW2-titel og oprykning til klasse 3, besluttede jeg, at vi ville blive, fordi jeg ikke følte mig klar til NW3. Som med alt mulig andet fungerer jeg bedst med et håndgribeligt mål. Målet blev derfor at gå efter NW2Guld, ikke for titlens skyld, men for at have et mål, og fordi jeg håbede, at der ville være sammenfald mellem at opnå det mål og at føle mig klar til oprykning.
Tingene gik stærkt, og i løbet af de 3 måneder, der nåede at være åbent for prøverne, stillede vi til syv NW2-prøver, fik vores NW2Guld og nåede at debutere i NW3 og fik dermed årets ottende NW-prøve med på bare 3 måneder!! Det har på alle måder været et vildt Nose Work-år, og jeg glæder mig til at arbejde videre med klasse 3 i 2021 - uanset hvornår konkurrencerne kommer i gang igen.

Hoopers er kommet til i 2020 - det er sjovt, spændende og overskueligt. Vi var på instuktørkursus med hollandske Danille van Dam i august, og jeg fik blod på tanden og lyst til mere. Muligheden opstod, og i februar 2021 forventer jeg at starte på DKK hoopersinstruktøruddannelse.

Apropos uddannelse så er jeg også i gang med Tricks og færdighedsprøveinstruktøruddannelse hos Anja og Johanna, som jeg forventer at afslutte ultimo marts 2021

2020 har også budt på skader og derfor ændring i træningen. Molly fik i slutningen af august konstateret en skulderskade, som har betydet en masse ro og inaktivitet. Vi er så småt i gang med genoptræning, og vi er næsten tilbage til normal Nose Worktræning, men det er så også det, Hun er stadig på smertestillende, der er stadig mange ting, hun ikke må, og vi ved endnu ikke, hvad hun på længere sigt kommer til at kunne.
Vi ved dog, at der er ting, hun ikke kommer til at måtte igen, da der er varige forandringer i skulderen, og dermed skal den skånes.
Rally bliver det et farvel til, da spring ikke længere er tilladt, og jeg kan heller ikke tro andet end, at det bliver et farvel til hoopers. Hvordan det bliver med HTM og freestyle er for tidligt at sige endnu.

HTM og freestyle har det været op og ned med med Selma, da Mollys skade gjorde, at jeg mistede lysten til at træne det, da hun ikke kunne være med - det var Mollys sport, så lysten forsvandt til at lave det med Selma alene. 
I takt med at konkurrencerne udeblev, fandt jeg ud af, at jeg ikke savnede dem, og jeg valgte at lægge freestyle på hylden med Selma - om det bliver for en stund eller for altid vides ikke. I stedet er jeg vi begyndt at fokusere på HTM og på færdighedsprøve 3, som skal bruges til vores eksamen til instruktøruddannelsen, og det er helt anderledes sjovt med det fokus.

Bedst som vi kom på sporet med HTM igen og fik sat nogle mål, blev vi stoppet af endnu en skade: Selma fik en fibersprængning på lår/hofte, og der blev dømt ro og smertestillende. Vi har været til kontrol, og det går den rigtige vej, men der er stadig restriktioner og opfølgninger - hun skal dog nok blive god igen.

Summa summarum: 2020 har været et fantastisk år dog med lidt bump på vejen, men dem klarer vi også, og det har fået mig til at blive bedre til at gøre de ting, jeg har lyst til, når jeg har lyst til det - uagtet hvad jeg plejer at gøre, hvad andre gør eller for den sags skyld forventer.

Rigtig god jul og godt nytår - snart farvel til 2020 og velkommen til 2021. Vi er klar!


Kommentarer

Populære opslag