Sportræning del 2 - træning 7

Spor i sneen - det var nyt, og det var sjovt!
Sjovt at se, hvordan Selma reagerede på sneen, sjovt at kunne se, hvad der var sket på sporet, siden det var var lagt, og sjovt - eller rettere fedt - at kunne se præcis, hvor Selma gik i forhold til sporet, og hvad der var sket, der hvor hun gik fra.

Fredag eftermiddag lagde jeg et 470 meter langt spor i sneen. Det blev lagt med 20 ml schweiss og klove fra rådyr.

Træningsplan for Selma uge 4-6 (23/1-12/2-2017):
  • Systematik i kassen: Jeg havde trampet godt rundt i kassen for at sikre mig, at Selma ikke gik direkte til sporstart via min fod. Pga sneen kunne jeg se, præcis, hvor hun gik,og hun valgte netop et af mine spor ind. Der gik dog ikke lang tid, før hun løsrev sig fra det og begyndte at søge efter anskudsstedet, som hun fandt, markerede og gik snorlige ud af sporet.
  • Større søgeradius/mere rem: Selma fik hele remlængden at arbejde i, mens jeg blev stående i sporkernen. Det fungerede fint, og det viste sig, at Selma ikke skulle ret langt væk, før hun korrigerede og kom tilbage i sporet.
  • Sideløbende markeringer: Da jeg lagde sporet fredag, lavede jeg samtidig fire markeringer i sneen. Dem gik vi ud og tog med det samme - Selma markerede dem alle fire rigtig fint med snudefrys. Topfedt at se, at træningen bærer frugt. Men der er stadig et stykke vej fra den del af træningen til at få det implementeret på sporet.
  • Zigzag mhp præcision og nedsat tempo: Det var ikke et reelt zig-zagspor, men der var en vel vinkler og knæk. Jeg bilder mig ind, at det gør en forskel i forhold til tempoet, og det gik også rigtig fint med at tage både knæk og vinkler.
  • Generelt: Rigtig, rigtig fint spor - både sjovt, udfordrende og flot udredt af minimyren.
 
470 meter, 24 timer gammelt spor lagt med rådyrklove og 20 ml blod

Dygtige Minimyre

Selvom det aldrig vil blive aktuelt at gå et prøvespor i sne, var det superfedt og lærerigtig at prøve, og det er bestemt ikke sidste gang, jeg lægger spor i sneen.

Kommentarer

Populære opslag