Hænderne-over-hovedet-weekend

Tidligt lørdag morgen gik turen til Fyn, hvor Dansk Retrieverklubs breddeudvalg havde arrangeret en inspirationsdag med nose work og familiehundelydighed.
Det var en spændende dag med gode input, gode tanker om DRKs målgruppe og bredde samt info om den kommende basisuddannelse - og ikke mindst mulighed for at skabe nye kontakter.

Da jeg endelig kom hjem, var jeg træt, men hundene, der havde været hjemme sammen med Thomas og hans ny opererede ben, var ikke, så i dagens temas ånd, fik jeg lavet et par nose work-søg med dem i køkkenet.

Søndag startede med musejagt for Selmas vedkommende. Eftersom jeg skulle undervise i asfaltspor og derefter direkte videre til brugsprøvetræning, måtte hun med i bilen, og skulle naturligvis have lov at løbe en tur inden da.


Glimmer og jord under neglene er en skøn kombi!


Dagens brugsprøvetræning handlede primært om apportering. Vi kom igennem 4 forskellige stationer, der alle omhandlede apportering:
  1. To apporteringer mhp returløb - tjek, den klarede Minimyren superfint og afleverede også til hånd.
    En apportering skjult i gran, eller vel i virkeligheden en dirigering, men så langt er vi ikke med det, at jeg ville begynde at dirigere. Det gik også superfint. 
  2. Opsamling mhp at gribe om midten på en dummy. 500 grams lærredsdummy blev lagt i opvaskebalje, så hunden blev animeret til at gribe midt på og forhindret i at gribe i enderne.
    Det gik rigtig fint, og det tror jeg, jeg skal have trænet lidt på hjemme, så Selma bliver mere stabil i at tage fat på midten hver gang.
  3. Blive i sit, indtil signal til at hente afgives - det havde vi aldrig prøvet, da jeg har villet have alt andet på plads først og ikke mindst fuld power og drive i øvelsen.
    Vi lagde ganske forsigtigt ud med, at Selma havde line på, jeg gik ½ skridt frem, lagde apportbukken helt forsigtigt, og trådte tilbage og belønnede. Det gik over al forventning, og inden vi gik videre til næste station, kunne jeg kaste 15 meter, gå ud og hente og vende retur, uden Selma flyttede måsen, og uden line på - altså fik vi lige udvidet rækkevidden for bliv i sit ved samme lejlighed. Topfedt!
  4. Sidste station var med fokus på aflevering til hånd, så vi startede ud med dut på hånd, dut på begge hænder helt inde ved mig, og dut på begge hænder helt inde ved mig med apporten i munden.
    Eftersom det hele gik supergodt, prøvede vi at sætte det hele sammen: Bliv i sit indtil signal, løb ud, opsamling, hurtigt returløb, sit foran mig og aflevering til hånd. Sejeste, lille SuperSelma havde fuldstændig styr på det, og den sad bare i skabet!!! 

Vi sluttede af med skudtræning og kaffe - Minimyren synes bare, skudtræningen er sjov, og hun logrer løs, når der skydes.
Jeg kørte hjem med hænderne over hovedet efter en superfed træning med den sejeste sorte.

Efter træningen kørte vi hjem og hentede Camille og Molly for at køre en tur på Vestvolden - en rigtig hyggelig gåtur på en times tid, hvor Molly og Selma fik løbet godt igennem, op og ned ad skrænter, Camille fik kigget ind i alle de gamle rum under volden, og vi fik trænet lidt mere bliv i sit.


Søde løbetosser

Dygtige hundepiger


Vi vendte næserne hjemad, da alle var trætte og trængte til at slappe af. 
Eftersom Molly ikke havde været til træning, tog vi lige et lille træningspas med den sidste halvdel af FS2-programmet, inden vi allesammen splattede ud efter en dejlig weekend, en hænderne-over-hovedet-weekend.

Nå ja, vi fik da også hentet Mollys præmie, som hun vandt i Hundehjertet.dks fotokonkurrence.


Molly med sin præmie fra Hundehjertet.dk

Molly vandt med dette billede


Kommentarer

Populære opslag