Nose Workkursus med Simon Prins

Fredag og feriedag er en rigtig god kombi, og når den så krydres med et fedt nose workkursus i dommerregi, bliver det ikke meget bedre.

En hel dag fra 9 til 17 med med begge hunde på kursus med Simon Prins fra Holland var virkelig inspirerende, lærerigt, sjovt, hyggeligt og spændende - jeg er fan!

Vi lagde ud med præsentation og teori, inden vi gik til første søg, som jeg tog med Selma.
Det var et line-up i hullerne på en slalomholder, som jeg tog to ting med fra: Når man går ned af sådan en line-up, åbner "window of opportunity", og hunden får mulighed for at opnå belønning, men går den forbi og til enden uden at finde og markere noget, lukker vinduet igen. Hunden får mulighed for at prøve igen fra modsatte side - samme procedure. I starten får hunden lov at fortsætte, men når den bliver bedre og bedre, får den først kun lov at gå først frem og derefter tilbage efter en lille pause, og til sidst kun en enkelt gang.
Den anden ting, jeg tog med, var at træde et skridt tilbage, når hunden markerer. Holder hunden sin markering (eller går tilbage), belønner man, mens man fortsætter, hvis hunden slipper sin markering.




Næste øvelse var et gruppearbejde, hvor vi skulle planlægge øvelsen, opsætte kriterier og finde ud af, hvad vi ville føre protokol over for at indsamle data.

Øvelsen var at diskriminere mellem to synlige beholdere, hvor der kun var duft i den ene, og disse var sat fast på A-brættet.
Første step var at diskriminere med forpoterne oppe på A-brættet og benbenene i underlaget, næste step var at komme på A-brættet med alle fire poter, men uden at komme langt op, mens sidste step var at komme et godt stykke op for at se, om hundene stadig kunne arbejde, selvom de var på en forhindring.

Også her havde jeg Selma på, og jeg var spændt på, hvordan hun ville tackle A-brættet, som hun ikke havde stiftet bekendtskab med før i går.
Men det skulle vise sig ikke at være noget problem, og hun løste opgaven superflot.





Den anden gruppe havde planlagt en tilsvarede øvelse. Denne var på vippen, og duften, der var placeret i hullerne, blev flyttet mellem hvert søg. Her var den miljømæssige udfordring, at vippen bevægede sig.




Simon lavede en konkurrence med os (uden hunde) for at illustrere, hvor svært det kan være at finde ud af, hvad man søger efter, hvis man ikke er meget tydelig - en sjov og meget illustrativ øvelse.

Sidste øvelse med Selma var et indesøg på springstøtter, og her var temaet systematik i tilgang til søget - Selma er meget struktureret helt af sig selv:




Molly kom på, da vi begyndte at kigge på markeringer, da det er hende, jeg har problemer med på den front. Efter meget kort tid kigger hun op på mig, hvis der ikke falder en godkendelse og en belønning, så vi kiggede på varigheden.

Vi talte om at få belønnet, mens snuden var nede og ikke, mens der kigges op, at trække tiden, at vente på en markering, lade hunden kigge op og derefter vælge at markere igen med større intensitet og længere varighed. Vi talte om at bruge et "magic word" som et "keep going-signal" og om kropssprog og placering i forhold til hunden.




Sidste øvelse inden oprydning var en opstillet cirkel med en enkelt fært, og her var temaet igen struktur og planlægning: Hvilken vej går vi rundt, og har vi hunden på inder- eller ydersiden?




Næste step var at sætte farte op, hvilket de fleste af hundene syntes, var ret mærkeligt!!


Nogen har sprunget en bombe i sortlinge campen


Al informationen skal bundfælde, hvorefter det skal omsættes, og så glæder jeg mig til at arbejde med det i praksis.
En anden ting, jeg glæder mig til, er at høre mere om "collecting data", som Simon talte meget om - han har lovet, at der kommer meget mere om det her i weekenden på seminar om "Scent detection" i DKK.

Kommentarer

Populære opslag