Vi nørder videre i HTM´ens forunderlige verden

I går var Molly og jeg igen til HTM/FS-træning hos Anja, og vi havde på forhånd skrevet, hvad vi gerne ville kigge på i vores første 5 minutter - og ikke mindst hvorfor.

Alt det tekniske kan jeg sagtens træne på selv, men der, hvor jeg p.t. har brug for at få hjælp og sparring, er, når Molly går i selvsving, lukker ørerne og kører sit eget show.
Jeg lagde ud med at lave programmet, og stort set alt sad i skabet - megalækkert, men ikke så optimalt, når nu jeg lige skulle vise, hvad det er, der sker... Men ok, det er et luksusproblem, og vi fik en kort snak om, hvad Molly reagerer på.

Retur i bilen med Molly, så hun kunne slappe af, inden hun skulle på i vores individuelle tid.
Ud med Selma, som jeg havde taget med, fordi jeg ikke havde nået at lave noget med hende, og på den måde kunne jeg både få trænet lidt ro, miljøtræning og nogle af de øvelser, vi skal bruge i vores program.


Mens vi venter...

...kan vi træne vinke med højre pote...

... og neje.
   

Min individuelle tid gik, som så ofte før, med en masse gode snakke om reaktioner hos mig, hos Molly, hvad vi kan ændre, hvad vi ikke kan ændre osv.
Tidligere har vi brugt kontrol til at få lidt "styr" på Molly, når hun i visse øvelser er gået i selvsving - vi har bremset bakken inden næste øvelse, vi har bremset elefanten rundt om skorstenen, vi har bremset op og ned i skorstenen, og det har virket rigtig godt for os begge to at få kontrol ind på den måde.
Kontrol forstået i positiv forstand, da det er en hjælp til os begge, men specielt Molly, der går i "selvsving", når hun bliver usikker.
Issuet ligger i øjeblikket primært i cirklerne, og er relateret til skorstenen, som hun er rigtig glad for, og her nytter det ikke noget at lægge en stop/stands/bliv ind.
I stedet vil jeg forsøge mig med touch, som tidligere har været brugt som tryghedsskabende øvelse, og jeg glæder mig til at få det afprøvet. Umiddelbart tænker jeg, at det vil give rigtig god mening, og at det kan være en god hjælp.

Kommentarer

Populære opslag