Blown away - Nose Work i Køge Marina

Molly, Selma og jeg var i går til Nose Work hos Lonni ved Køge Marina - jeg kunne godt mærke, at tøserne havde været der før, så der var lidt mere ro på.

Lonni havde igen sat en masse forskellige søg op: 7 områder og i alt 25 kilder fordelt på høje, lave, tærskel, filtdutter, metalbøtter, plastrør mm.

Jeg lagde ud med Selma, som dermed fik det bemandede og ukendte søg, som bestod af et stort område med masser af borde-bænkesæt, der stod tæt sammen, og fire gemte kilder.

Min udfordring var uden tvivl mørket og ikke at stå/gå i vejen for Selma.
Det er virkelig svært at se, hvornår de (mørke og sorte hunde er IKKE en god kombi) går fra at indkredse duften i et snævert område og til selve markeringen - også selvom jeg selv har lys på.
En ting er ikke at stå/gå i vejen for hunden og ikke at presse den i forkert retning, men når man i tillæg har en lille tornado i den anden ende af de 5 meter line, så bliver man udfordret!! Jeg gjorde mit bedste for ikke at være i vejen for hverken Selma eller for kilderne, som jeg ikke vidste, hvor var placeret, og i følge Lonni klarede jeg det heldigvis også fint.

Selma syntes, det var svært, men har har den fedeste Pippi-attitude, kun knokler som en hest, og hun giver bare ikke op!! Hun fandt da også alle fire kilder på allersejeste vis.
Under den ene bænk var der placeret to store filtdutter med hhv eukalyptus og lavendel ved siden af hinanden, og det var virkelig interessant at se Selma arbejde med den kombinationsduft. Hun arbejdede sig ind fra begge sider, som om hun prøvede at ringe den ind, og hun arbejdede længe meget tæt på, før hun besluttede sig og markerede - superfedt at opleve.

Resten af søgene klarede hun rigtig fint, og egentlig overraskende fint, da det blæste voldsomt, og jeg havde forestillet mig, at det ville blive svært.

Da det blev Mollys tur, var det blæst yderligere op, og jeg var spændt på, hvordan hun ville håndtere vinden, der hylede, flåede i bådpresseninger og i det hele taget var ret højlydt. Normalt ville hun reagere på det, hvis vi bare havde været ude at gå, men hun vrikkede ikke med et øre i går! I stedet arbejdede hun på livet løs og var så begejstret, at hun hoppede fra søg til søg.

Fokuspunkterne fra træningen i går:

  • Træn på kombinationsdufte placeret på flere forskellige måder.
  • Placer kilderne steder, hundene ikke forventer, f.eks. i kæder, reb eller andet.


Det er supergod miljøtræning for begge hunde at træne i Køge Marina, det er rigtig godt for mig at få trænet med det ekstra pres, det giver på mig, at det er mørkt, Lonni har nogle superspændende vinkler på træningen, selskabet er i top, og jeg var fuldstændig blæst bagover af glæde over at se de to sortlinger knokle - what´s not to love?


Sejeste sortling

Kommentarer

Populære opslag