Canis klikkertræneruddannelse del 1

I går gik starten til Canis Klikkertræneruddannelsen, som jeg længe har glædet mig til at komme i gang med, og endnu mere siden vi mødtes i december.

Det virker som et supergodt hold, og er i øvrigt et rent labradorhold (alle tæver på hhv. knapt og godt 2 år)

Lørdag, dag 1, mødes vi kl.9.30 til fælles morgenmand, hvilket var rigtig godt, da jeg hjemmefra havde travlt med at sidde klar på hundeweb for at tilmelde både Molly og Selma til Nose Workprøve d.15/4 på Garbogaard.
Kl.8.30 åbnede tilmeldingen, kl.8.32 modtog jeg min kvittering fra DKK, der bekræftede, at jeg havde fået plads med dem begge, og på under 5 minutter var prøven udsolgt.

Vi lagde ud med teori, efterfulgt af praktisk træning, hvor vi skulle vælge en øvelse at shape. Eftersom jeg aldrig har trænet stå med Selma, var det et oplagt valg - dog ikke et nemt valg, skulle det vise sig.
Selma er så hurtig og tilbyder en masse adfærd, så det var virkelig svært at nå at få fanget en stå i noget, der bare ligner ro, men vi kom da i gang.
Derefter stod den på frokost og teori, inden vi sluttede af med praktisk træning. Her valgte jeg at påbegynde shaping af neje-øvelsen - et noget nemmere valg! Vi har aldrig trænet den, men hun tilbød den lynhurtigt, jeg fik klikket, og så kom den ellers i en lind strøm.




I dag, søndag og dag 2, lagde vi igen ud med en masse teori, inden vi skulle ud og træne grundfærdigheder.
Den stod på træning af grundfærdigheder resten af dagen, dog afbrudt af frokost og mere teori.

Jeg valgte at træne på følgende grundfærdigheder og "underkategorier" (ikke nødvendigvis i korrekt rækkefølge):

Belønningskillz:
- Fange godbidder, som kastes i luften.

Selma kan ikke gribe godbidder i luften, hvilket Molly altid bare har kunnet, uden jeg har lært hende det, så nu har jeg besluttet mig for, at hun skal lære det!
Det gik overraskende godt, og Selma syntes, det var en fest at forsøge at gribe godbidder og oveni købet blive belønnet for det!

Bagpartskontrol:
- Bakke mod væg

Her startede jeg første pas med et belønne for at stå, hvilket var svært til at starte med. I næste træningsplads var der hul igennem, og når Selma satte sig, og klikket udeblev, rejste hun sig op og blev klikket for det. I tredje træningspas begyndte vi allerede at få lidt bagudrettede bevægelser. 

Udgangsposition:
- Komme på plads fra foran fører
- Komme på plads fra venstre for fører
- Komme på plads fra højre for fører

Her lagde jeg ud med targetplade, og det gik supergodt! Selma kom flyvende ind på plads, uanset hvor jeg kastede godbidden hen, og hun kom ind og blev stående i stedet for at sidde, præcis som jeg gerne vil have det. Da jeg fjernede targetpladen kom hun stadig fint ind, men her satte hun sig dog ned, så jeg vil forsøge mig med et tidligere klik, så hun bliver hjernevasket med, at den øvelse ikke har noget med sit at gøre.

Doggie-Zen:
- Forlade afstandbelønning frivilligt og følge med fører
- Omvendt lokning i bliv i sit
- Kvalitetssikring af holde fast (på apport)

At forlade afstandsbelønning frivilligt og følge med, gik også rigtig fint. Jeg lagde godbid, Selma kiggede på den, men fulgte fint mig, da jeg gik modsat, og på release løb hun tilbage efter sin godbid. Trine bad mig teste, om Selma kunne, uden jeg vendte mig og løb med tilbage, hvilket hun kunne, og da øvelsen blev krydret med en sit, inden release gik det over al forventning, og der var ingen tvivl om, at Selma mestrer den del af grundfærdigheden superflot.

Omvendt lokning af bliv i sit var der ikke så meget at sige til - det fungerede også fint, ligesom kvalitetssikringen af at holde fast på apporten også gjorde.
Med godbid i den ene hånd og apportbuk i den anden, valgte Selma apportbukken, tog den i munden, holdt fast, slap på klik og gik sin godbid. Topseje lille Minimyre 💜

Holde fast:
- Siddende foran fører
- Når fører holder en hånd på/ved apport
- Forskellige genstande

I sagens natur startede vi med at træne på at holde fast, inden vi gik til Doggie-Zendelen, og den del var der heller ikke noget at udsætte på.

Kravle:
- Kravle uden targetstick foran fører

Egentlig var det meningen, jeg ville have trænet at kravle MED targetstick (eller rettere fingertarget), eftersom det kun var vores andet kravletræningspas (se første pas her), men så snart jeg fik sat mig ned foran Selma, tilbød hun kravleøvelsen, og hun var megasej!!!


 

Spring:
- Frivilligt frem og tilbage mellem fører og hjælper
- I bue, frivilligt frem og tilbage mellem fører og hjælper, der står ved siden af spring

Denne grundfærdighed besluttede jeg mig for at træne, da jeg både havde hjælper og spring til rådighed.
Selma syntes, det var en fest at spring mellem hhv Trine og mig og at få et hav af godbidder for det. Endnu en grundfærdighed, vi kan sætte kryds ved efter i dag.




Det var virkelig fedt at komme tilbage og få trænet med frivillig adfærd og grundfærdigheder, og det var samtidig fedt at opdage, at Selma egentlig kan væsentligt flere grundfærdigheder, end jeg troede, og dem, hun ikke kan, lærer hun lynhurtigt.


Selma og jeg får en lille snak i en af pauserne


Jeg glæder mig til at få trænet videre på grundfærdighederne, og på de to tricks, vi skal indlære fra bunden og filme. Den endelige beslutning er ikke truffet, men jeg tror, det bliver en variant af kravle og "Atju-tricket"

Kommentarer

Populære opslag