Nose Workkursus med Helena Lindhe og Britt Nylund - dag 1

Tøserne og jeg har lørdag, søndag og mandag været på nose workkursus med svenske Britt Nyland og Helena Lindhe (forfatterne bag bogen "Nosework - allt du behöver veta") arrangeret af Nicedog.

Det har været nogle intensive, spændende og inspirerende dage, og vi har masser at træne videre på det næste gange stykke tid.

Dagene startede sædvanen tro med en luftetur på vejen, inden vi kørte mod Tuse Næs.




Vi lagde ud med gennemgang af dagene, holdinddelinger og en del teori, mens hundene lå i bilen. Det var helt bevidst, at jeg havde taget både Molly og Selma med, så jeg hele tiden ville have en frisk hund, og så jeg kunne tage den hund på, jeg mente, havde størst udfordringer med den øvelse, der var på programmet. Det fungerede også rigtig fint, men de var begge så tændte på opgaverne, at de på intet tidspunkt var ved at tør for energi - heller ikke på dag 3.

Temaet for dag 1 var højdesøg, og her startede vi som sagt med teori.
Vi talte om vigtigheden af, at hunden er komfortabel med at klatre op på ting, hvis det er nødvendigt for at finde det høje søg.
Derfor lagde vores hold ud med lidt "parkour" uden duft, udelukkende med det formål at se, hvordan hunden reagerer på at klatre på ting.
Jeg ved, at Molly er god til at kravle på ting, hvis hun bare bliver bedt om det/får lov til det, så jeg valgte at tage Selma på til denne øvelse, da det ikke er noget, vi har gjort det ret meget i.
Hun var megasej og hoppede bare op og ned uden problemer, så det var fedt! 
Så langt så godt - senere skulle det vise sig, om hundene kunne kombinere det at klatre op OG at snuse på samme tid.


Op på stol, op på bord og stå på bagben op ad gitter

Fra stol og op på bord, fra trillebør og op på bord

Fra stol op på vippe og henover


Næste øvelse var højt søg op ad en metalvæg. Her tog jeg igen Selma på, og hun klarede det igen helt perfekt!


Højdesøg midt på metalvæggen


I næste øvelse skulle tingene kombineres, og det gav selvfølgelig bedst mening at fortsætte med Selma, så det gjorde jeg.
Vi startede inde på lageret, hvor der var placeret et højt søg på porten. Der var sat en kasse og en stol, så hunden havde mulighed for at komme tættere på kilden.
Selma søgte rigtig fint rundt foran porten og runderede nærmest, mens hun prøvede at lokalisere kilden. Da hun havde fundet ud af, at den var høj, hoppede hun op på stolen, beviste at hun kunne klatre OG snuse på samme tid, og markerede kilden lige så fint - vildt sejt!!


Højt søg med klatremulighed


Næste søg var på den anden side at lågen, og her var der intet at klatre på - kilden var ca.20 cm over Selmas snudehøjde, og igen runderede hun lige så fint, søgte op, lokaliserede og markerede helt perfekt!


Højt søg udenfor rækkevidde



De søg sluttede vi af med et let motivationssøg.
Det er en ting, jeg virkelig vil huske at tage med mig: Der skal altid forberedes et let motivationssøg, som man enten bare kan slutte af med, eller som man kan gå over og tage, hvis det viser sig, at det setup, der er lavet, er for svært for hunden.


Motivationssøg


Efter frokost blev det Mollys tur til at komme på. Både fordi jeg vurderede, at hun ville have sværest ved eftermiddagens øvelser, og fordi det ganske enkelt var hendes tur.

Vi lagde ud med at lære hunden at hoppe op på vores arm og/eller krop med henblik på at lære den at bruge os som støtte ved f.eks. utilgængelige og frithængende søg.
Molly kunne allerede hoppe op på både arm og krop, men jeg var i tvivl om, hvorvidt hun ville gå i freestylemode, hvis jeg gav hende signal til at sætte forpoterne på min arm. I stedet forsøgte jeg at bruge modsatte arm samt indersiden af den, og jeg undlod at afgive signal, men animerede bare med hånden og gav hende lov - det virkede heldigvis.

Første søg var placeret i en frithængende lampeskærm, som kunne hæves og sænkes alt efter hundens højde og niveau.
Til at starte med bad jeg om at have den hængende i en højde, så Molly kunne nå den. Hun startede med at søge på reolerne på begge sider, men relativt hurtigt fandt hun kilden og markerede inde i lampeskærmen. Derefter blev den hejst op, jeg bad Molly hoppe op med forpoterne på min arm og bad hende søge, og hun markerede igen lampeskærmen.


Frithængende lampeskærm var placeret mellem reolerne


Næste øvelse var at kombineret op på armen med næsearbejdet, så har havde jeg brug for både en smeller og en hjælper. Susanne hjalp med at introducere smelleren, jeg bad Molly finde dem, hun markerede, Susanne klikkede og belønnede.
Det gik rigtig fint, og næsen blev slået til, på trods af at Molly skulle stå på bagbenene på samme tid.

Dagens sidste søg kombinerede det hele: Det var placeret højt (over snudehøjde), men ved at klatre op på en stol og stå på bagbenene, kunne det nås. Molly lokaliserede kilden, forsøgte at nå det stående på bagben, jeg roste hende for forsøget, tog stolen over og bad hende hoppe op og søge videre. Hun hoppede op, stillede sig på bagben, fandt og markerede kilden. Molly kan altså godt både klatre og bruge næsen på samme tid - superfed afslutning på dagens søg.


Højdesøg placeret på gitter mod væggen - øverst oppe


Når alt det om højdesøg er sagt, fik vi et par vigtige pointer med hjem:
  • Lær hunden og giv den motivation til at kæmpe for at komme til kilden
  • Hunden skal tro, at den altid kan komme til kilden
  • Utilgængelige søg kan med fordel belønnes ved at tage kilden ned om muligt, alternativt føre godbidden oppefra og ned til hunden
  • Træn ikke høje søg ret meget, da hunden lærer at markere i yderkanten og ikke ved kilden
  • Max 10-20% høje søg
  • Sæt altid reserve-/motivationssøg op, hvor der er garanti for succes

Kommentarer

Populære opslag