Nose Workkursus med Helena Lindhe og Britt Nylund - dag 3

På dag 3 på nose workkursus med svenske Britt Nyland og Helena Lindhe lagde vi igen ud med en gennemgang af dagen, der bød på systematik i søget, svært tilgængelige kilder, forstyrrelsesdufte og en sjov konkurrence (Læs om dag 1 og 2 her og her)

Vi lagde ud med systematik i søget, og udelukkende baseret på, at Selma skulle til HTM/freestyletræning om aftenen, valgte jeg at lægge ud med hende, så hun kunne hvile efter frokost.
Når vi taler systematik i søget, er det vigtigt at gøre sig klart, hvad man ønsker af hunden. Er det tidsfaktoren eller grundigheden, der er vigtigst? Med konkurrencer for øje er tidsfaktoren afgjort den, jeg vil gå efter, dog uden at sætte lighedstegn mellem hurtig og sjusket.
Hvis man ønsker, at hunden skal gå i hjørnerne, sætter man kilder i hjørnerne, så den - igen via hjernevask - erfarer, at der ofte er kilder placeret i hjørnerne, og at det derfor kan betale sig at tage en tur hele vejen rundt.
Hunden har sandsynligvis allerede sit eget søgesystem, som kan være svært at ændre, men man kan optimere det ved at sætte kilderne strategisk smart. Føreren har, eller bør have, en søgeplan, men den bør altid vige for hundens søgen, hvis den viser, at den har fanget en kilde.
Den bedste måde at finde ud af, hvordan hundens søgemønster ser ud, er ved at lade den søge frit, så man kan observere den uden påvirkning fra fører.

Og første øvelse var sjovt nok at lade hunden arbejde uden line i et område med to kilder placeret i hhv starten af og bagerst i området, mens vi selv blev stående ved startlinjen.
Selma arbejdede superfint og selvstændigt - den første kilde fandt hun lige med det samme, og det overraskede mig, at det var kilden i starten, hun først fik. Hun søgte hele området rigtig flot af, og hun fik færten af den bagerste kilde flere gange, men hun fik ikke sporet sig helt ind på den, før jeg valgte, med lørdagens kloge ord om at stoppe i tide in mente, at afbryde søget, mens hun arbejdede flot og intensivt.


Området til selvstændigt søg


Næste øvelse var et søg med en svært tilgængelig kilde.
Her kiggede vi på, om hundens motivation var højt nok, om den vil kæmpe nok, og om den tør gå gennem ild og vand for at komme til kilden.
Igen brugte vi en stærk kilde, så hunden allerede ved startlinjen fik færten af kilden.

Selma, som jeg sendte ind i søget uden line på, fangede færten med det samme, og hun forsøgte at komme til den, men blev stoppet af forhindringerne. Hun prøvede at komme en anden vej, men indså ret hurtigt, at der ikke var andre veje, så hun begyndte at kæmpe for at komme frem. Det blev lidt meget, og hun måtte lige ud og se,om der evt var noget andet at finde, mens hun pausede lidt fra anstrengelserne. Ind igen og denne gang kom hun længere, før hun lige måtte ud igen og have pusten, og her så hun ud som om, hun pludselig tænkte: "F*ck det! Jeg skal ind til kilden!", og så kløede hun ellers på om fik mast sig frem til den.
Det var en rigtig god information til mig: Selma vil kæmpe for at komme til kilden, men hun skal også lige have lov at trække sig lidt og tage det i sit eget tempo. Eftersom jeg stod i yderkanten af området hele tiden, ved jeg, at jeg ikke fik presset hende på noget tidspunkt, så alt foregik på eget initiativ, og hun styrede selv tempoet og vejen dertil. Superfed øvelse og fedt at se hendes arbejde og proces med at overvinde forhindringerne.


Kilden var placeret på det grønne rør bagerst,
så hunden skulle over en masse forhindringer, for at komme frem til kilden


Herefter stod den på forstyrrelsesdufte, hvilket jeg var ret spændt på, da det ikke er noget, vi har prøvet mere end en eller to gange, og udelukkende på nose workboardet og med hundehår som forstyrrelse.

I første setup stod beholderne på én række, og kilden var placeret i den sidste, så de skulle forbi og fravælge forstyrrelsesdufte som legetøj, ketchup, sprittusch, honning, tandpasta, fiskefoder og kattepels.
Selma klarede det overraskende godt og reagerede kun på fiskemaden, som hun slap igen og gik videre til kilden, som hun markerede.


Beholdersøg med forstyrrelsesdufte


Næste setup var i en cirkel, med to kilder og en masse forbudte forstyrrelsesdufte. Fordi duftene ikke er tilladt til konkurrencer, kan man jo godt træne på dem, og om ikke andet giver det en god information om, hvor meget hunden magter at vælge fra. 
Her skulle det vise sig, at Selma fik kam til sit hår med forstyrrelsesdufte som kattemad, okselunge, kanel, flour, tyggeben, vaniljestang, grapefrugtekstrakt, teatree oil, arnika, halm med hønslort og kaninpels.
Selma fravalgte de første på vej hen til første kilde, som hun fandt og markerede, men derefter blev det for meget for den lille Minimyre, da hun stødte på både tørret okselunge og kattemad. Derefter magtede hun ikke længere at finde lavendel, og jeg afbrød.
Det var en supergod information til mig om, hvad Selma magter, og om at jeg skal have fat i noget fiskefoder og starte der - det er ingen fordel at have labrador lige i den sammenhæng, men når vi når dertil, hvor hun kan vælge de svære ting fra, tænker jeg tilgengæld, at hun går hen og bliver rigtig sikker og duftstærk!

 
Beholdersøg med forbudte forstyrrelsesdufte



Til for sjov konkurrencen fik Molly lov at være med, og det blev lidt af en udfordring for hende.

Første søg var et personsøg. Her var to kilder placeret på tre personer, der sad på hver deres stol.
Ingen tvivl om, at Molly ikke forventede at finde en kilde på en person. Hun blev i stedet ved at søge i omgivelserne, og det virkede som om, hun syntes, det var lidt irriterende, at jeg blev ved at forstyrre hende i arbejdet ved at bede hende gå hen til de tre personer. Hun fandt en enkelt kilde, inden jeg valgte at afbryde.

Næste søg var i køkkenet, hvor der var et ukendt antal søg (mange!), og her skulle hunden finde så mange som muligt på to minutter.
Her arbejdede Molly rigtig fint - hun fandt fire kilder, og jeg lavede en enkelt fejlmarkering (vi skal have arbejdet på hendes usikkerhed i søget, når det bliver lidt svært)

Tredje søg var et beholdersøg med sugerør, og det var svært!! Der var fem kilder, og Molly fandt de to, før jeg igen valgte at afbryde, mens hun var i søg, da jeg kunne se, hun var tæt på at give op og spørge om hjælp.

Sidste søg var et lazy handler-søg på lageret. Her skulle vi sætte os på en stol og lade hunden arbejde selvstændigt og på afstand.
Der var to kilder, og Molly fandt hurtigt den ene. Den anden var svær for hende, da hun skulle helt ned i den anden ende, og tiden løb ud, før hun fandt den. Hun søgte dog så fint, og jeg fik efter tidens udløb lov at lade hende finde den ved at gå med ned til den første kilde, og herefter fandt og markerede hun kilden lynhurtigt.

Det var en sjov, men for Molly svær, konkurrence, som gav mig en masse information om, hvad vi skal træne videre på i den næste tid.

Tre virkelig spændende, hyggelige, inspirerende og lærerige dage blev rundet af med lektier fra Britt og Helena: Næste træning eller bare næste søg skulle være et nemt motivationssøg med stor belønning!


Fine diplomer


Og så var det ellers af sted - direkte videre til HTM/freestyletræning med Selma.

Kommentarer

Populære opslag