Hvalpetræning

Så blev det endelig tid til hvalpetræning hos Aino og Du og din HUND med Selma igen - jubii! Det er altid så hyggeligt, og jeg elsker den store træningsplads, hvor der er god plads til at "gå ud" og lave øvelsen.
Vel ankommet og i god tid, fik vi placeret vores gear, hvorefter vi kunne nå en luftetur langs marken inden træning. Selma fik klaret, hvad hun skulle klare, og bedst af alt: Hun gik simpelthen så pænt ved siden af mig med fuld kontakt og fokus - jeg var meget overrasket og ikke mindst imponeret. Topsejt!
Tæppet, som vi altid har med til træning, har efterhånden fået så meget magnet, at Selma næsten står og hopper, mens jeg pakker det ud, og det når dårligt at ramme græsset, før hun ligger eller sidder på det - SÅ fedt! Så også denne træning startede vi fuldstændig i ro, mens vi fik instruktion til første øvelse.

  • Kontakt i pladsposition og lineføring - der belønnes et par gange med godbidder og ind imellem med vild trækkeleg. Som bonus gik det op for mig, at Selma efterhånden er blevet ret god til at slippe legetøjet, når legen er slut.
  • Baljen - SÅ fedt at erfare, at Selma nu er hele vejen + det løse rundt. Hos Aino sætter vi ikke verbalt signal på, da hun gerne vil have, baljen virker som en magnet, som hunden bare ikke kan lade være at søge, hvilket giver god mening, når vi taler bagpartskontrol. Men til mit brug er verbalt signal nødvendigt, og det tænker jeg, vi skal i gang med nu.
  • Håndtarget kombineret med halsbåndleg - Først hånddut, derefter tag i halsbånd/sele, hvor der holdes fast, mens hunden spiser sin godbid. Gå baglæns, ny repetition. Selma synes, det er en fest at blive taget i halsbånd og sele, hvilket jeg også oplever i hverdagen, da det nemlig betyder guf!
  • Indkald - ikke så meget at sige der, andet end at den bette kommer styrtende med 180 km/t.
  • Soignering - her valgte jeg at bruge tiden på stræk- og balanceøvelser samt hygge og nus.
  • Aktivering/aktiv larm - Godbid under bæger, bæger væltes, godbid spises, gentag! Når der er forståelse for det, udvides med et tomt bæger, altså kun godbid under det ene. Når der er forståelse for det, fjernes godbidden, og når hunden vælter bægeret, kastes godbidden væk, og der omarrangeres, mens hunden henter og spiser godbid. Der udvides efterhånden med flere og flere genstande, og muligheden for at lave aktiv larm øges.




Næste gang er sidste gang på hvalpeholdet, og så står den på jagtmix-hold - også hos Aino og Du og din HUND. Det bliver en blanding af jagtræning og lydighed, og det glæder jeg mig rigtig meget til.

Kommentarer

Populære opslag