Vi elsker foundation!

I går var vi til 3.gang foundation hos Johanna - dvs allerede halvvejs!

Hold da op, hvor går det stærkt, og hold da op, hvor er det sjovt!
Også konceptet "Challenge" elsker jeg - det er vildt motiverende for sådan en som mig med et veludviklet konkurrencegen at blive udfordret til at have en bestemt adfærd på plads til ugen efter.

Af gamle øvelser lavede vi:
  • Pole eller med: Denne uges challenge var, at hunden skulle gå 3 gange rundt om stokken uden brug af håndsignaler eller andre hjælpere. Selma syntes, det var svært, men hun klarede det, øvelsen blev godkendt, og hun fik sin velfortjente tyggestang som præmie
  • Håndteringsøvelser: Her valgte jeg at arbejde med de strækøvelser, vi i forvejen arbejder med 
  • Set-up eller hest: Her er vi ved at sætte verbalt signal på, og vi koncentrerer os p.t. om indgangen, og at poter er parallelle og på line med mine ben. Når det er på plads er det ved at være tid til bevægelse i alle fire retninger
  • Scratch: Her er der så heftig adfærd fra Selmas side, at hun kratter plastiksmuller af brættet. Vi skal have fat i et større bræt, så der er plads til begge poter, og så er det vist også snart tid til verbalt signal der
 Nye øvelser vi lavede:
  • Neje: Ren lokkeadfærd, som dog også kan fanges eller shapes, men jeg hoppede på lokningen.  Jeg fik Selma ned i skuldrene, men så kom jeg ikke rigtigt længere, og den øvelse hænger jeg desværre lidt fast med
  • Balje eller elefant: Ren shaping! Selma er rigtig godt i gang, og hun kommer flere gange omkring - dog endnu ikke på ét klik, men selv kl.6 er hun ved at knække, og der er god energi i øvelsen.
    Når hun kan tage en hel omgang er det tid til at sætte verbalt signal på samt generalisere, og derefter påbegyndes modsatte side. Jeg skal overveje, hvorvidt jeg også skal have et signal for at hoppe op på baljen (evt "feet up") udover signal for selve rotationen, men umiddelbart giver det god mening
Jeg tog af sted med min yndige, lille babyhund, men efter den godbidstunge træning og køreturen hjem, fandt jeg et dovent hængebugsvin i buret....


 




Kommentarer

Populære opslag