Jagttræning med SuperSelma

Selma og jeg er startet på endnu et jagthold hos Aino og Du og din HUND, eller rettere vores første jagthold - i hvert fald på papiret.
De foregående hold har været jagtmix-hold, men da det primære ønske har været jagttræning, har vi næsten udelukkende fokuseret på det.

Indholdet på dette hold vil være følgende:

·         Apportering med baglænskædning
·         Stopfløjt (stopsignal)
·         Ro/bliv i positionen
·         Selvkontrol
·         Evt. introduktion til dirigering


Det er ingen hemmelighed, at jeg satser på, at Selma bliver klar til brugsprøven i løbet af foråret, så jeg glæder mig virkelig til at komme videre med disse øvelser.

I går trænede vi på stopfløjtet, og det går virkelig fremad, synes jeg - både Selma og jeg har god afstand på placeboardet nu, og der er godt med smæk på hende, når hun kommer retur og sætter sig.


Minimyren, SuperSelma, på placeboardet
 - et glimrende eksempel på, at man sagtens kan både lilla uld og blinghalsbånd til jagttræning.
Når man er så sej som minimyren, kan man bære alt!


Inden vi gik videre med apporteringen, trænede vi ganske lidt selvkontrol: Jeg havde Selma gående ved siden af mig, smed en godbid på jorden, og hun satte sig, indtil hun fik releasesignal og måtte tage den.
Det kan godt være, hun stadig er hurtig som en ninja og snupper ting, der falder på gulvet, men når hun er i træningsmode, er hun supersej, og så skal resten nok komme - hun er trods alt stadig kun 8 måneder (i hvert fald helt indtil i morgen)

Apporteringen blev hurtigt gennemgået for de nye på holdet, og minimyren blev brugt som demohund for at vise delmomentet holde fast med rolig mund, som hun jo bare er topsej til!
Derefter gik vi hver især videre, der hvor vi var kommet til, og jeg er p.t. ved at generalisere til flere genstande. Min plan er at køre over på dummy nu, hvor hun er så god med apportbukken, og Selma er allerede blevet god til at holde den stille, også med forstyrrende hænder både på dummy og på hende.
Til sidst var minimyren demohund igen, da hun skulle vise delmomentet at løbe lige og hurtigt hjem efter opsamling - topseje, lille SuperSelma!

Fed træning med den lille powerprinsesse, og det virker til at være et godt og ikke mindst hyggeligt hold - der gik da i hvert fald en del snak i den ved bilerne efterfølgende.

Kommentarer

Populære opslag