Lørdag med fokus på næsen: Sportræning del 1 - træning 3 og foredrag

Efter en stille og rolig morgen med kaffe og bog i sofaen, tog Camille og jeg af sted med sortlingerne - først en smuk formiddagstur i frosten og de periodevise snebyger, og derefter et par korte asfaltspor.


Sortlingerne i et splitsekunds stilstand på formiddagsturen


Jeg lagde to korte asfaltspor på 200-250 meter - med fokus på markeringer for Selmas vedkommende og på motivation for Mollys.


Træningsplan for Selma uge 1-3 (2/1-22/1-2017):

  • Motivation på asfalt: Ikke trænet på dette spor.

  • Præcision på asfalt: Ikke trænet på dette spor.

  • Større søgeradius/mere rem: Ikke trænet på dette spor.

  • Sideløbende markeringer: Markeringerne på metalskive med filtdut og blod går rigtig godt, og det arbejder vi videre med. Jeg vil gerne have yderligere varighed på - minimum 15 sekunder når vi træner det selvstændigt - da der så forhåbentlig kommer en god markering på, når det implementeres på sporet.
    I dag ville jeg teste, hvad Selma gør, når hun støder på noget undervejs på sporet, så jeg havde lagt pürchtegn 5-6 steder på sporet. Hun markerede dem ikke, men hun ignorerede dem heller ikke. Hun stoppede op eller gik tilbage, snusede rundt i det og slikkede lidt på det - ikke den markering, jeg går efter i sidste ende, men jeg var glad for at se, at hun ikke ignorerede det.

  •  Generelt: Sporet som sådan var ikke noget at råbe hurra for, der var en del flakken rundt, men frem kom vi da, og vi kom da også hen over de udlagte pürchtegn, hvilket betyder at vi har været på sporet.
    Der lå sne, mens jeg lagde sporet, og på den korte tid, der gik, til jeg satte Selma på, var det meste smeltet, så det var på den anden side heller ikke optimale betingelser.
    Så alt i alt var det alligevel ganske fint.



Så var det ellers bare hjem for at få en kop kaffe og et hurtigt bad, inden jeg skulle af sted igen - først til teorigennemgang inden første gang som føl på DRK Midtsjællands Nose Work-hold og dernæst til foredrag i Hvalsø arrangeret af DRK Midtsjælland.
"Hvad ved vi - og hvem ved hvad - om hundens lugtesans"
Foredrag med detektionshundefører John Damsager

Et spændende foredrag om hundens lugtesans, hvad forskerne ved, hvad hundeførerne ved, om detektionshundenes historie og om relationen mellem menneske og hund.

Kommentarer

Populære opslag