Motivation og forstyrrelser

Så er 2017 i gang, og vi lægger hårdt ud, så i går var Selma og jeg på "Motivation og forstyrrelser" hos Anja.
Et kursus, jeg har været initiativtager til at få arrangeret, men som vi var flere, der havde talt om længe - allerede før vi fik hvalpene/unghundene hjem. Eftersom vi alle i forvejen har eller har haft HTM/freestyle konkurrencehunde, var der ikke meget nyt under solen, men det var heller ikke pointen med dette kursus - pointen var, at vi alle ønsker den bedste start for vores unge hund, at de synes, det er det fedeste i verden at være i ringen, og at bygge et godt og stabilt fundament for vores kommende konkurrencehunde - og hvor er bedre at starte end ved motivationen og forstyrrelsestræningen? Teknikken og selve øvelserne skal nok komme - det er vi alle fem i stand til at lære vores hunde - men træning af motivation og forstyrrelser kan være svært at klare alene.

Vi lagde ud med en godbidsstafet, hvor vi kastede en godbid, som hunden løb efter - så snart hunden åbnede munden over godbidden, kaldte vi tilbage - målet var at få minimum samme fart på i returløbet som ud, og gerne hurtigere.

Derefter stod den på "Bianca-cirklen" med 1-2 hunde på banen ad gangen. Jennifer var forstyrrelse for Selma, hvilket vil sige, at hun stod i midten og lokkede Selma med (kedelige) godbidder, mens jeg gik rundt om dem i en stor cirkel.
Det var virkelig sjovt at se Selma løse den opgave - man kunne se, at hun tænkte så det knagede... Hvad skal der til for at få de godbidder ud af hende?? Hun prøvede bare at stå og logre, hun satte sig, hun hoppede, hun satte sig igen, men der skete ingenting med de godbidder... Da Selma valgte forstyrrelsen fra og mig til, var der kæmpefest og massiv belønning. Jennifer lokkede igen Selma med ind, men hun havde knækket koden og løb tilbage til mig hver gang - hvor hun fik massiv belønning og ros en masse. Dygtigste pige! Jeg er overrasket over, hvor hurtigt, hun knækkede den.
Men der skulle alligevel ikke store ændringer til, før billedet ændrede sig for den bette - jeg vendte om og gik modsatte vej omkring, og der gik lige lidt, før Selma fandt ud af, at det var samme setup, men da hun kom dertil, var hun næsten umulig at få lokket væk igen.

Så stod den på forstyrrelser af hunden i stilstand - jeg valgte sit, og Anja agerede forstyrrelse med godbidder. Selma var supersej, og selvom hun flere gange blev fristet og flyttede hovedet mod Anjas godbidder, blev hun siddende, og valgte hver gang at "komme tilbage" og vælge Anjas forstyrrelse fra med massive belønninger fra mig som kvittering for det rigtige valg, hun traf.
Det var fedt at se Selmas øjne og den intensitet, der kom i en statisk øvelse, da hun fangede pointen - det lyste ud af hende, at det der var vildt spændende, og det var lige før, der var en tankeboble hen over hovedet på hende med teksten: "Haha, jeg gør det ikke, jeg gør det ikke! Jeg kigger ikke!" 

Sidste øvelse var slalom mellem menneskelige kegler. Her skulle vi gå med hunden løs, belønne (uforudsigeligt) og bevare dens fokus hele vejen frem og tilbage mellem fire "kegler" - belønne den for at træffe det rigtige valg, men ikke lokke den rundt med godbidder.
Første tur var "bare" igennem stillestående "kegler", næste tur var der bevægelse på "keglerne", og på tredje og sidste tur sad hver anden ned, mens de to andre stod med godbidder i hænderne - på intet tidspunkt smuttede min lille powerprinsesse hen til en af "keglerne" - wauw! Topsejeste lille SuperSelma.

Da vi ikke havde alle hundene på på samme tid, men de skulle på med relativt korte intervaller, valgte jeg at tage bur med ind i hallen i stedet for at sætte Selma i bilen mellem hvert pas. Det er ellers det, jeg plejer at gøre, og jeg har været alt for dårlig til at træne bur under træning med hende, men det besluttede jeg at gøre i går, og det gik faktisk rigtig fint. Det må jeg afgjort huske at gøre det meget mere i.


Sejeste powerpuppy

Vi blev sendt hjem med følgende sætning:
Husk at SUCCES er det vigtigste, og at træning med forstyrrelser hele skal gå den rigtige vej

Og med følgende lektier:
Skriv en liste med forskellige 10 måder at belønne med en godbid.

Min liste:

1) Fra hånd i stilstand
2) Fra hånd i baglæns gang/løb
3) Fra hånd løbende fra hund
4) Fra hånd i stilstand, men med hænder og dermed godbid, der skal "fanges"
5) Fra hånd i baglæns løb/gang og med godbid, der skal fanges som 4)
6) Kastes i stilstand
7) Kastes i løb væk fra hund
8) Kastes mod/forbi hund, der må vende om om løbe efter
9) Kastes til hund, der griber
10) Som en NINJA!!

Om 2½ uge tager vi del 2 af kurset, og vi glæder os!

Kommentarer

Populære opslag