Supersøndag: DRK-hold, sportræning del 1 - træning 4 og nose work

Dagen startede tidligt med en luftetur i det meget tidlige og spæde dagslys, hvorefter turen gik til Vrangeskov og træning med DRK 3 timers-holdet.





Janni og jeg havde Stine og Max, Peter og Puyol, Anne og Loke og Lotte og Aygo på vores hold. Dagens fokus var at sætte farten ned, så vi lavede en masse zig-zagspor. Det giver rigtig god mening at lægge sporet sådan, og det var da også tydeligt, at alle hundene blev overraskede over, at sporene forsvandt, når de knækkede. Det er helt sikkert noget, jeg selv skal have testet med sortlingerne.

Efter mere end 4 timers træning blev det tid til at gå det spor, Line havde lagt til Selma.
Hold da op, der fik jeg varmen, hvis jeg da ikke havde den i forvejen... 560 meter, 25 timer gammelt spor lagt med krondyrklove og ca 50 ml schweiss. Der var stejle skrænter - både op og ned - smalle passager, tæt på vand, tæt på sti.... Kort sagt et udfordrende, men sjovt spor.


Træningsplan for Selma uge 1-3 (2/1-22/1-2017):

  • Motivation på asfalt: Ikke trænet på dette spor.
  • Præcision på asfalt: Ikke trænet på dette spor.
  • Større søgeradius/mere rem: Aftalen med Line var, at hun guidede undervejs. Jeg ville gerne have muligheden for at blive tvunget til at læse Selma og stole på hende, men jeg havde ikke lyst til at lade hende gå langt fra sporet, på afledning el.lign. Så vi kom ikke længere end en linelængde fra sporet, hvilket var en god og "tryg" møde at gå et semi-ukendt spor på.
  • Sideløbende markeringer: Der var et sårleje, og det var svært at se, da jeg selv var på vej opad, men umiddelbart vil jeg mene, Selma snusede en del rundt i det, så vi er vist på rette vej med markeringstræningen.
  •  Generelt: Sporet var som allerede skrevet både sjovt og udfordrende, og havde en perfekt sværhedsgrad til Selma.
    Flere gange sad vi fast, rigtig fast, i smågrene med linen, så 3-4 gange i løbet af sporet, måtte jeg stoppe minimyren, der ellers bare ville fremad. Hun ville stadig gerne af sted, men hun accepterede, at det ikke var muligt, og i det øjeblik hun fik lov at gå videre på sporet, arbejdede hun intensivt videre. Hun er helt fantastisk arbejdsivrig, og hun giver bare ikke op! Hvis hun ikke kan komme frem pga linen, der sidder fast, bliver hun ikke i tvivl og prøver en anden vej - hun insisterer og stopper ikke, før hun får lov at komme den rigtige vej. Det er SÅ fedt at se!
    Jeg synes, det går langt bedre med at læse hende, og kun en enkelt gang kunne jeg ikke se, at hun ikke var på sporet - det er jeg rigtig godt tilfreds med.


Efter 8 kilometer og godt 6 timer i skoven, trængte jeg til at komme hjem, men Molly skulle også have lov at lave noget, og eftersom der ikke var tid til flere spor, lavede jeg nose work med hende: 2 bilsøg og 2 udendørssøg. Markeringerne sidder ikke i skabet, men der er helt sikkert fremgang, og jeg tror også på, vi nok skal få knækket nødden snart.


Frys på højt søg

Frys på "svævende" søg


Det har været en virkelig god, hyggelig og lærerrig dag, men hold nu op, hvor er jeg også træt nu!

Kommentarer

Populære opslag