Sportræning del 1 - træning 1

I dag lød startskuddet til Du og din HUNDs første schweisssporkursus, og dermed min debut som underviser.
Det gik rigtig fint, og jeg glæder mig allerede til næste gang, der er om 14 dage, men det er ikke det, dette blogindlæg skal handle om. Det skal i stedet handle om sportræningen, som jeg fik lavet med sortlingerne, efterfølgende.

Jeg kørte over til Borupgaard Gymnasium for at kigge lidt på området og for at lægge et spor der.
Det blev et spor på 400 meter trukket med en rådyrklov og på en masse forskellige underlag. Som udgangspunkt var der sne/is på hele sporet, hvilket var første gang for Selma, men det blev trukket på både asfalt, fliser, op ad trapper, på græs, op over trækasser og med en masse knæk.


Træningsplan for Selma uge 1-3 (2/1-22/1-2017):

  • Motivation på asfalt: Motivationen havde topprioritet på dagens spor. Jeg lagde ud med at kaste Selmas Kong, og det gik også fint de to første gange, men derefter var det mere motiverende at fortsætte sporet, så Selma vendte hovedet, kiggede på sin Kong og gik videre af sporet. Det betød, at der måtte opgraderes, og heldigvis havde jeg også store kødboller i lommen, som jeg belønnede med på resten af sporet.

  • Præcision på asfalt: Ikke trænet på dette spor.

  • Større søgeradius/mere rem: Ikke trænet på dette spor.

  • Sideløbende markeringer: Jeg er ikke begyndt at tilføje fært, men selve markeringen - fastholdelse af snudedut - har vi trænet med en metalskive med filtdut på (her kommer færten på efterfølgende), og det går rigtig godt! Se video nedenfor.

  •  Generelt: Selma var meget frisk og meget motiveret for at komme af sted på sporet - så motiveret, at jeg var ved at falde på den glatte sne op til flere gange... Det var første gang Selma gik spor i frost og sne, og hun syntes, det var helt fantastisk! Hun var i dén grad tændt, og selvom sporet kun var 400 meter, var hun godt træt efterfølgende, så hun har fået brugt godt med krudt derude.
    Tempoet er stadig et issue, og det forventer jeg ikke, ændrer sig foreløbig ´- i hvert fald er det ikke noget, jeg vil bruge en masse krudt på nu. Generelt var det et rigtig godt spor, og motivationen var helt i top, fuldstændig som ønsket.  


Selma markering

400 meter slæbespor med rådyrklov

Selma ved sporslut


Molly gik i dag samme spor som Selma, da jeg ikke havde godt nok styr på området til at kunne lægge to spor, der var lange nok - og jeg trængte nu også  til at komme hjem i varmen.

Jeg har ingen træningsplan som sådan for Molly, så udgangspunktet er, at jeg træner med det samme fokus for dem begge to, såfremt de også giver mening for Molly naturligvis. Og det gjorde det i dag: Motivation på asfalt kan næsten ikke trænes for meget, så med lommen fyldt med store kødboller, gik Molly og jeg ud på samme spor.
Sneen og frosten friskede også Molly op, og hun havde også travlt. Generelt var det også et rigtig godt spor med hende. Da sporet gik op ad trapper, var der ingen problemer, og hun fulgte det bare, men da det på et tidspunkt gik en lille meter op på nogle store trækasser/-skulpturer, skulle hun lige finde ud af, hvor i alverden sporet blev af, og der tror jeg faktisk, at Nose Worken kom hende til gode. Hun kunne lugte sporet, men hun kunne ikke lokalisere det, da det pludselig lå en lille meter højere, så hun søgte området af, og tænkte pludselig i højder og ikke kun nede i jordhøjde - det var ret fedt at se. Her kan jeg godt se, at Selma er trænet anderledes, for det tog hende ikke mange sekunder at få lokaliseret sporet, selvom det pludselig forsvandt op i luften.


Molly med det lækre friske skind

Kommentarer

Populære opslag