Lækker lørdag, skøn søndag - ture, træning, ture og (spor)træning del 2 - træning 6

Lørdagen startede med sporlægning i Ballerup, efterfulgt af tur i det frostklare og smukke vejr.


Ren terapi


Hjem med hundene, af sted for at undervise et par timer (asfaltspor) og hjem efter hundene igen. Denne gang stod den på en kort tur inklusiv træning af stopfløjt - de er blevet ret seje til det begge to, synes jeg.


 Molly indlæring af stopfløjt

Selma indlæring af stopfløjt

Med velstimulerede hunde kunne vi med god samvittighed tage af sted og nyde aftenen i selskab med Anders Matthesen og hans show "Shhh". Det var Thomas julegave, og det viste sig at være en rigtig god gave!

Dagen i dag startede med en kort tur, og derefter skulle sporet fra i går gås.
Jeg havde lagt et zigzagspor med så mange spidse vinkler som muligt, med henblik på at få præcisionen op og tempoet ned.
Sporet havde ligget 24 timer, var 850 meter langt, og jeg havde brugt 30-40 ml rådyrblod.


Træningsplan for Selma uge 4-6 (23/1-12/2-2017):
  • Systematik i kassen: Det nåede vi ikke meget af, da Selma gik direkte ind og tog sporet op.

  • Større søgeradius/mere rem: Ikke trænet på dette spor, da det kom lidt i karambolage med zigzag-delen.
  • Sideløbende markeringer: Vi træner stadig markeringer udenfor sporet, og det går godt. Jeg havde på dagens spor lavet to sårlejer, og Selma markerede det ene af dem - stor jubel og belønning!
  • Jeg har tilføjet et punkt: Zigzag mhp præcision og nedsat tempo: Som det ses nedenfor er der rigtig mange spidse vinkler på dagens spor, og mit formål med dette fokuspunkt er, at få præcisionen op og tempoet ned. Det er for tidligt at sige, om det virker, men jeg tror på det. Mit håb er, at Selma skal begynde at tænke, at hun aldrig ved, hvornår sporet ændrer sig, og at hun derfor bliver nødt til at holde et tempo, hvor hun kan nå at få det hele med. Allerede i løbet af sporet, synes jeg, det blev bedre, og jeg synes samtidig, det er vildt spændende at nørde med den slags detaljer.
  • Generelt: Generelt var det et rigtig godt spor, og jeg tror, jeg smilede det meste af vejen igennem.


24 timer/850 m/30-40 ml


Smukkeste minimyren efter et veludredt spor


Molly gik det samme spor som Selma, og da der på et tidspunkt var så meget fart på hende, at jeg ikke både kunne holde hende og tage markeringer ned, slap jeg linen, fordi jeg ærlig talt var lidt træt af, at hun var ved at hive mig omkuld flere gange. Der skete så noget, jeg ikke havde set komme: Molly gik videre og fulgte bare sporet. Jeg undlod at kalde hende tilbage, så længe jeg kunne se, hvad hun lavede, og hun fulgte sporet overraskende nøje. Først da hun var for langt fra mig, bad jeg hende vente, og da jeg kom frem optog hun sporet og fortsatte lige så fint ud af sporet - selv vinklerne tog hun rigtig fint. Og sjovt nok var tempoet knapt så højt, da jeg ikke længere holdt hende tilbage. Et spor der startede ud med irritation, endte med glæde og fascination - hold da op, hun var sej, hende Turbotøsen! 


Stolt Turbotøs efter et flot spor


Glade og tilfredse kørte vi hjem, og efterlod med god samvittighed sortlingerne hjemme, mens vi tog til Lyngby for at fejre min fars 70 års fødselsdag.

Endnu en dejlig dag og i det hele taget en skøn, skøn weekend.

Kommentarer

Populære opslag