5 fabelagtige dage med Simon Prins - NW kursus og Summer Camp

Nu er det efterhånden mere end en uge siden, vi kom hjem, men hvilken måde at afslutte sommerferien på: 5 dage med Nose Work fra morgen til aften - så bliver det bare ikke bedre! Nørderi, hunde, træning og de bedste mennesker - what´s not to love?!

Sidste gang Simon Prins var her, var i april, og jeg er absolut kæmpefan, så jeg glædede mig rigtig meget til to dages kursus efterfulgt af tre dages Summer Camp i Hangar 17 i Rønde.

Dag 1:

Vi var igennem 6 forskellige søgeområder den første dag - Selma arbejdede fint, men var ikke helt sig selv, dog uden jeg kunne sætte fingeren på det...
I løbet af dagen blev hun dog bedre, og jeg overvejede, om det var fordi, vi begge lige skulle varmes op, men det plejer vi ikke at bruge så lang tid. Dagens sidste søg var superfint, og jeg kunne kende Selma igen - hun havde fået nogle gode pauser, hun havde hvilet, og det slog mig: Hverken Molly eller Selma havde fået deres normale søvn, eftersom resten af familien var stået op kl.3 for at tage til Alicante.
Selvom det var "Selmas" kursus, betød det ikke, at Molly ikke fik lov at lave noget, så I frokostpausen fik kun lov at tage en del af søgene.






Dag 2: 

På anden dagen var vi igennem 7 søgeområder, og ud af 42 kilder fandt vi de 28, hvilket efter omstændighederne var rigtig fint, og Selma var langt mere sig selv end dagen før.
I det ene søg stoppede jeg hende før tid, fordi vi havde en kæmpesucces med en stejl og farlig trappe, som hun selv valgte at gå op og ned ad - pyt med søg, frivillig gang op og ned ad en åben og stejl trappe var langt vigtigere, og at Selma ovenikøbet kunne gå ned og arbejde og tage en kilde umiddelbart efter, var en kæmpegigantisk succes!!

Jeg havde dagen før fået sagt til Simon, at jeg gerne ville arbejde mere med line, fordi jeg kan have svært ved ikke at kontrollere Selma i linen, og jeg generelt foretrækker at søge uden. Det blev jeg selvfølgelig holdt op på, så vi fik søgt en del med line på anden dagen. Det er blevet markant bedre for mit vedkommende, og Selma søger rent faktisk bedre med line, så det må jeg hellere gøre lidt mere ved.







Da vi var færdige i Ringsted efter 2 superfede dage, kørte pigerne og jeg direkte til vores Bed and Breakfast lige udenfor Rønde, så vi var klar til at indtage Hangaren fredag morgen og tage hul på 3 dages Nose Work Summer Camp med Simon, Anja og Johanna som instruktører.


Skøn udsigt over Kalø Vig


Dag 1 på NW Summer Camp:

Efter ankomst og velkomst startede vi med en lille "konkurrence" bestående af et beholdersøg og et indesøg, som Molly fik lov at tage - det gjorde hun både for at spare lidt på Selmas kræfter, for at hun fik lov at lave lidt, og for at Simon kunne se hende arbejde, hvis jeg valgte at tage hende på i nogle af øvelserne i løbet af weekenden.
Molly klarede det fint, og jeg valgte at stoppe, før tiden var gået, da hun var superglad og topmotiveret, så jeg syntes, det var vigtigere at stoppe der end at bruge hele min tid.


Vi venter på vores tur


Ventetiden blev udover hygge brugt på at gøre klar med vores skilte til bilerne, tasker, drikkedunke, t-shirts og veste, som Lonni, Liv og jeg havde hygget os max med at lave til campen.







1.pas efter frokost var med Simon, der lavede line up - blandet andet med bolde i skålene.




2.pas var med Johanna, hvor vi arbejdede med forstyrrelsesdufte i hjul - superspændende!
Vi skal have fokus på opvaskemiddel og tomme plastkrus, eller vi skal i hvert fald have testet det igen, da det var noget af det, Selma fandt mest spændende.
Derudover skal vi have arbejdet med at kombinere målduft med forstyrrelse og derefter adskille dem igen - det var ret spændende og nyt for mig.




Sidste pas inden aftensmad var teambuilding - det blå hold, "Happy Sniffers", var naturligvis megaseje og kom på en flot 2.plads i konkurrencerne.
Derudover vandt Lonni, Liv og jeg den samlede 1.plads for de bedste skilte.

Efter fælles aftensmad sluttede Lonni, Liv, Aino og jeg af med hygge på vores B&B.

Dag 2 på NW Summer Camp:

1.pas var med Anja og handlede om selvstændighed og vores bevidste som ubevidste signaler. Her skulle vi arbejde bag en skærm. Til at starte med syntes Selma, det var svært eller mærkeligt, men da hun havde fået undersøgt den mærkelige ting, jeg stod bag, arbejdede hun rigtig fint videre, og lod sig ikke påvirke yderligere.
Superinteressant og næsten mere interessant hvordan, JEG havde det med det, for det var godt nok ikke nemt for mig!

2.pas var med Simon, hvor vi lavede et indesøg. Her var temaet: Lav en plan, klik selv uden "godkendelse" af fundet og stol på din hund.
Det var umiddelbart ikke svært med Selma, da jeg efterhånden stoler så meget på hende, at jeg ikke er bange for at klikke forkert - kun på de høje, hun ikke kan nå - og da jeg har prøvet øvelsen før. Men den var godt nok ikke nem, men tvært imod meget grænseoverskridende, første gang jeg prøvede den.

3.pas var med Johanna, hvor vi trænede færdigheder som ind, under, op, altså svære miljøer.
Selma var lidt udfordret i at skulle ind i en snæver og mørk passage, men efter hun havde prøvet nogle andre veje, duften trak så meget i hende og med lidt støtte, gik det, og hun var MEGASEJ.








Samtidig var der et setup, hvor Selma skulle mase sig ind mellem mennesker for at komme til kilden, hvilket jeg IKKE havde troede, hun ville gøre, da hun normalt går udenom mennesker i sine søg, men hun overraskede i dén grad og pressede sig igennem, for at komme frem til kilden og markere den. WAUW!!!

Inden fredagens aftensmad var der foredrag om blandt andet markeringer med både Johanna og Simon.

Dagen blev igen afrundet med hygge på vores B&B.

Dag 3 på NW Summer Camp:

1.pas var med Simon og var en form for"clear round" eller konkurrence: Vi skulle på på skift, måtte gerne kigge på hinanden, der var max 5 min søgetid eller 3 fund pr. ekvipage, og vi skulle indsamle 28 kilder påmonteret et bogstav hver, som vi til sidst skulle danne en sætning ud af.
Formålet var at arbejde under pres, på tid, med usikkerhed og med tab af kontrol, med andre ord at skubbe os ud af vores comfort zone.
Det var ikke nødvendigvis formålet med passet, men den læring, jeg tog med, var, at jeg er ved at være der sammen med Selma, hvor jeg ikke bliver presset af tiden, hvor jeg ikke bliver presset af presset, men gør det, der er bedst for OS, og dét var en fed oplevelse!

Sætningen, vi endte med at danne var: "WE NEED SUMMER CAMP 2020", og det gør vi!!!




2.pas var med Anja, og her arbejdede vi med duft på mennesker, hvilket jeg godt vidste var rigtig svært for Selma. Ved at sætte kriterierne efter det, fik vi hende i gang, og det gik fint, selvom det var svært for hende, men det gav mig den information, som jeg egentlig allerede havde: VI SKAL TRÆNE PÅ MENNESKER!!

3.og sidste pas var med Simon, og det bød på høje søg. Den første del var der ikke noget nyt i, men i den sidste del fik jeg talt med Simon om, hvordan jeg gradvist får bygget det op, så Selma bliver lige så stærk i de høje søg, hun ikke kan nå, som hun er i dem, hun kan nå, og hvor jeg kan "spørge hende" med mit kropssprog, med linen mm.





Det var 2 virkelig gode dage med Simon - som altid, men det var i dén grad også 3 virkelig gode dage på Summer Camp, altså hele 5 fantastiske Nose Workdage!! Jeg er fan og kommer gerne igen, hvis der bliver en anden gang.

Jeg har taget en masse med hjem, men rent træningsmæssigt har jeg primært taget en plan for at få trænet de høje søg, som Selma (og Molly) ikke kan nå, at vi skal træne på mennesker, og at vi skal fortsætte med forstyrrelserne og prøve at lege med dem på nye måder med hjem. 
Der er masser af anden læring, men lige disse 3 punkter bliver de primære rent træningsmæssigt. 

Kommentarer

Populære opslag