HMC træningsweekend - Færdighedsprøver/tricks

Selma og jeg drog lørdag morgen til Mørkøv, hvor der blev afholdt HMC træningsweekend, og jeg havde tilmeldt os Færdighedsprøve 3 og 4-/trickskursus hos Sonja.

Det var en sjov og hyggelig dag, hvor vi fik arbejdet lidt anderledes med tingene, end vi plejer, og Sonjas dygtige, men lidt trætte, demohund viste beredvilligt alle øvelserne.


Sonja og den dygtige demohund


Twist bag ryggen er vi ikke klar til endnu, men egentlig primært pga Selmas entusiasme... Hun kaster sig nemlig rundt i en twist, flyver rundt og lander ikke helt samme sted, som hun starter. Derfor tænker jeg, at jeg først skal have arbejdet med, at hun kender sin position - foran, til højre, til venstre eller hvor det måtte være.

Bakke om fører kom vi godt i gang med, men vi skal arbejde hen mod nogle tættere bevægelser, tænker jeg.

Cirkle om genstand kom vi godt i gang med og fik både generaliseret med rygsæk og stol samt sat lidt afstand på.

Derefter var det tid til en lille pause for hundene, men ikke førerne, der blev sat på arbejde.
Vi fik en seddel med et trick hver, og skulle gå sammen to og to og finde på minimum 5 variationer af tricket, som IKKE indgår i en af færdighedsprøverne.
Lilian og jeg havde hhv twist og cirkle, og da vi kom i gang gik det overraskende nemt.

Som optakt til HTM-positionerne, som jeg altid vælger fra, arbejdede vi med position fri af fører, hvilket vi gjorde med targetbrædder. Planen var egentlig bevægelse, men i stedet valgte jeg at arbejde med indtagelse af positionen, stilstand og ro, da jeg skal bruge det til min frontposition i FS1-programmet.

Bagbenstarget var næste punkt på dagsorden, og også der fik vi taget fint hul på øvelsen.


Bagbenstarget
  

Turn eller spin er ikke en af mine favoritøvelser, hvilket også kommer til udtryk i begge hundes formåen i den... Sonja havde dog en god vinkel på den, som jeg vil forsøge mig med. Med placeboard kan man starte med at indlære slutpositionen, og derefter selve vendingen. Jeg startede op med Selma, men hendes belønningshistorik siger hende, at det kan betale at sætte sig ned på sådan et, så jeg startede med at arbejde med stå på placeboradet, hvilket egentlig også gik superfint.

Derefter var der endnu en føreropgave: Vi skulle kæde to tricks sammen med forskellige links. De samme to tricks hver gang, men med tre forskellige links.

Den sidste øvelse, vi lavede var at stikke hovedet i en spand, at skubbe en genstand, eller at lave snudetouch på en genstand - Selma var dog ret sej til dem alle tre, så vi nåede at få fingrene lidt i dem alle.


Opstart af skubbe genstand


Det var en supergod og hyggelig dag i godt selskab, og en eller anden dag bliver vi nok klar til færdighedprøve 3.

Kommentarer

Populære opslag