What a day - Nose Workkursus med Adam Hübinette

Fredag morgen var starten på en helt fantastisk forlænget Nose Workweekend med dommerkollegaer og Adam Hübinette.

Vi lagde ud med praktisk kursus med egne hunde hos Charlotte Frigast i Ringsted, hvorefter vi fredag aften var til foredrag med Adam i DKKS lokaler i Solrød - kun afbrudt af en skøn og tiltrængt skovtur i Ringsted. Lørdag og søndag stod den på klasse 3 dommeruddannelse - meget, meget spændende og hård weekend.

Vi startede alle med et opstartssøg, så Adam kunne se, hvor vi er henne, hvordan hundene arbejder osv. Jeg lagde ud med Selma og tog søget uden line.
Der var to kilder, som jeg vidste, hvor var - og jeg fik uden tvivl hjulpet for meget ved den sidste kilde - dumt og ikke noget, jeg plejer at gøre, men det kan jeg jo kun lære af, så... NO MORE SLOBBY!

Næste søg var et indesøg, hvor vi havde fokus på detaljesøg og opstart, dvs tærskelsøg. Søget var i en staldbygning og bestod af indgangsparti, gang og 5 bokse. Igen tog jeg Selma på og igen uden line.
Tærskelsøget tog hun superfint, og jeg belønnede for søget og ikke markeringen. Den første del af indgang, gang og to bokse lavede vi meget styret, dvs hver gang Selma gik videre, fik jeg hende tilbage og bad hende starte der, hvor hun kom til. Det næste 3 bokse og resten af gangen og indgangen tog vi semi-styret, dvs Selma gik ind, scannede, jeg registrerede, hvor hun ikke havde været, og jeg bad hende gå tilbage og søge de områder af.
4 ud af 5 kilder blev fundet, og jeg var godt tilfreds med Selmas arbejde - og ikke mindst at hun var i stand til at søge rigtig fint i 8 minutter i træk. Konklusionen fra det søg blev, at det fungerede fint at sende Selma ind, for derefter at bede hende søge de steder, hun manglede.

Derefter stod den på utilgængelige søg, både i teori og praksis.
Adam forklarede, hvordan han træner utilgængelige søg uden samtidig at risikere, at hunden begynder at markere ude i kanten af færten, og det er uden tvivl noget, jeg vil arbejde videre med, da det giver rigtig god mening!
Igen var det Selma, der kom på, denne gang med line. Søgene var mere eller mindre placeret skiftevis utilgængeligt, tilgængeligt, utilgængeligt osv. Hun var ved at være lidt træt, og jeg fik styret noget mindre, end jeg egentlig havde lyst til - jeg skal lige finde det, der passer til os i den øvelse - og igen kunne vi konkludere, at Selma er vanvittig god til grovsøg, men knapt så god til fin- eller detaljesøg, så det skal vi have trænet på. Selve de utilgængelige søg voldte ikke de store problemer, men idéen med at placere dem på den måde, vil jeg uden tvivl tage med mig.


Adams tegning af utilgængelige søg

Utilgængelig (ikke fundet)

Utilgængelig (fundet)

Tilgængelig (fundet)

Utilgængelig (fundet)

Tilgængelig (fundet)

Tilgængelig (fundet)


Høje søg i teori og praktisk var næste punkt på dagorden, og her kom Molly endelig på, da jeg vurderede, at Selma havde brug for en pause, men det skulle vise sig, at Molly havde endnu mindre energi, selvom hun havde ligget i bilen hele dagen, kun afbrudt af enkelte tissepauser.
Molly tog først den ene høje, som var i en metalbeholder, jeg kunne føre ned og belønne hende ved, og derefter fik hun den anden, der sad fast på en filtdut, og eftersom jeg ikke kan løfte hende, måtte jeg føre godbidden oppe fra kilden og ned til hende. Da jeg efterfølgende tog samme søg med Selma, prøvede jeg at løfte hende, da hun tydeligt havde fået fært, hun søgte videre og markerede smukt lige på kilden! Jeg skal uden tvivl arbejde mere med at løfte hende i søgene, så hun trænes i at søge, mens hun bliver båret.

Sidste øvelse var en øvelse i Obedience to scent: Der var sat et nemt søg op, når hunden var ved kilden, skulle vi gå lidt videre og se, om hunden følger med os, eller om den er "obedient to scent".
Det søg tog jeg igen med Selma og med line, så jeg evt kunne prøve at trække lidt i hende - det gik rigtig fint! Hun var ved kilden, jeg fortsætte, men at trække i hende var for meget, så hun forlod den, men gik tilbage - jubiii!
Endnu en øvelse, jeg skal have gjort mere ved.


Glad og varm Minimyre


Første etape af en virkelig fed dag sluttede med afrunding og spørgsmål - og med lysten til at gå hjem og fortsætte træningen. Helst lige med det samme! Det var heldigvis ikke muligt af flere årsager, men jeg skal uden tvivl arbejde videre med det hele med begge to.

Anja og jeg kørte en tur i skoven, hvor vi gik i en god times tid, inden vi vente mod DKK i Solrød, hvor aftenen sluttede med et virkelig interessant foredrag med Adam.

Kommentarer

Populære opslag