Denne uges jagttræning med den lille sortling

Så er denne uges jagttræning med Selma (desværre) overstået.

Onsdag var vi hos Camilla og Klikkerklog. Her startede vi med teori/en gennemgang af den sidste uges træning, og de øvelser, vi skulle lave. Vi nåede ikke dem alle, men kom igennem følgende:


  • Frivillige sit med kast af godbid som opvarmning til:
  • Frivillige sit med kast af visionsrype.
  • Stop-/sitfløjt: Vi satte fløjtesignal på den frivillige sit.
  • Sit med lyd (klap) som forstyrrelse: Vi kastede legetøj, fløjtede ned i sit, og klappede, mens legetøjet var i luften - en stor motorisk udfordring for førerne, men en smal sag for SuperSelma.
  • Dirigering: På med dirigeringsarmen, signal på og ud til skål med godbid - ret hurtigt fik vi øget afstanden så meget, at jeg ikke selv kunne se skålen, fordi det var mørkt, og metalskålen forsvandt i græsset. Så jeg fandt da ud af, at Selma ikke kun løber, fordi hun kan se en skål med godbidder, men fordi hun rent faktisk har forstået opgaven - ganske fedt at opleve.
  • Indkald inkl. collar grab: Vi lavede indkald væk fra skål med godbidder, hvor Selma kom hen og duttede på min hånd, jeg tog fat i halsbåndet, og hun fik lov at løbe til skålen med godbidder. Derudover lavede vi en trekant af en skål med godbidder, mig og Camilla, der stod og legede med/gearede Selma op. Jeg kaldte Selma ind, mens hun var mest optaget af at lege med Camilla, hun kvitterede med dut på hånd, jeg tog i halsbånd, og hun fik lov at løbe til skålen med godbidder som belønning.

Megtasejeste SuperSelma - kun 7 måneder gammel, og hun er allerede så dygtig.

Lektierne til næste gang er - udover at træne på øvelserne - at lave visionsryper:


Selma og to ud af tre visionsryper/fusionsryper/flammebolde


I går, torsdag, var vi til jagttræning hos Aino og Du og din HUND. Eftersom vi kun var to, blev vi enige om at ændre programmet, så vi trænede apport, apport og apport - SÅ fedt!!

Vi trænede :

  • Holde fast: Mens vi holdt fast, mens vi lavede modtræk, mens vi slap osv.
  • Generalisering: Vi byttede apportgenstande, og Selma prøvede en ny lille dummy, som åbenbart både var mærkelig og spændende.
  • Spontant optag: Vi klikkede for spontant optag og belønnede med legetøj. Efter endt leg, afventede vi endnu et spontant optag.
  • Hjemløb: Vi holdt fast i halsbåndet, kastede apportbukken, slap hunden, når der var sug på apporten, og klikkede for det hurtige hjemløb. Til at starte med klikkede vi, så snart de vendte om og bare tænkte på at komme hjem, efter apporten var samlet op, derefter afventede vi en meter, så to men ikke meget mere end det, før legetøjet blev hevet frem, og de fik en trækkeleg som belønning.
  • Spontant sit med fusionsryper: Vi fik også en snak om, hvad øvelsen skal bruges til, og hvorvidt det er vigtigt, hunden tager kontakt, eller om den skal "låse" på genstanden. Eftersom Selma ikke skal bruges til jagt, men jeg gerne vil bruge øvelsen i alle mulige andre situationer, er det fint, at hun vælger at tage kontakt, så det vælger jeg at arbejde videre med.

Fed, fed og intensiv træning! Jeg elsker at træne apport, og Selma er også vildt godt til det - what´s not to love?




Kommentarer

Populære opslag