Sikke en afslutning på jagtmix hold 1

Her til aften havde vi sidste gang på jagtmix hold 1 - det var en kold omgang, men hold da op en afslutning! Hun var megasej, den lille smukke lakrids.

Vi startede med lineføring a la Stokke, og der var hun, indrømmet, knapt så sej. MEN når man tænker på, at jeg faktisk overhovedet ikke har trænet det, og at det rent faktisk gik meget bedre end sidste gang, så var det ikke spor skidt.

Dernæst pladspositionen, som jeg havde regnet med, var helt skidt, fordi vi absolut intet har gjort på den front. Eftersom Selma myldrede rundt og var meget urolig på target, sidst vi trænede den, var min plan at gå helt tilbage og bare belønne for ro på target. Men det var ikke nødvendigt ret mange gange... Jeg begyndte at kaste godbid i "klokken 6", og til min store overraskelse kom hun løbende direkte ind og stillede sig - og var i ro! En del gentagelser, og jeg vågede pelsen: Godbidden blev kastet i "klokken 9." Sørendansemig om ikke det bette kræ kom løbende retur, smækkede måsen ind og stillede sig så fint og igen i ro - wauw, mor var stolt! Overmodig blev jeg enig med mig selv om at teste "klokken 12", og hvad skete der? Selma kom løbende retur, kiggede forvirret op på mig, hvorefter hun smækkede måsen ind og stillede sig noget så fint og roligt - kæmpefest!!!
Vi træner lidt videre med uret på targetpladen, og så skal vi have den udfaset.

Så til absolut yndlingsøvelsen i det regi: Apport! Eftersom Selma havde styr på at holde fast, optaget og dut med aflevering til hånd, prøvede vi i dag at kæde det sammen. Så efter opvarmning med dut og dut med aflevering til hånd, kastede jeg apporten, mens jeg holdt i halsbåndet, sendte hende, da der var sug på apporten, og så styrtede hun ellers ud til apporten, og væltede næsten pga den hårde opbremsning, samlede op, styrtede retur, duttede og afleverede til hånd, mens jeg gik baglæns. Supersejeste SuperSelma!
Vi skal nu til at generalisere med forskellige genstande, udover at vi selvfølgelig stadig skal træne de enkelte elementer.




Sit med varighed og fristelser var næste på programmet - igen var betten supersej! Jeg har ikke meget afstand på endnu, men fristelserne klarer hun i stiv pote! Jeg startede med selv at tabe kedeligt træktov bag mig og belønne for varighed i sitten. Dernæst træktov med pels, ingen reaktion. Næste step: Aino tog det og svingede med det, mens hun gik rundt om os, og da Selma stadig ikke reagerede, begyndte hun at sige lyde - stadig ingen reaktion.
Jeg skal have puttet mere tid og varighed på, og så skal vi udvide med at friste med godbidder også.

Til sidst trænede jeg hold fast og træk i træktorv, og jeg gik over til blødere og løsere flettet tov, hvilket klart var sværere for Selma.
Så her skal generaliseres træk i forskelligt legetøj.

Det kunne vist ikke have været en meget bedre afslutning på jagtmix hold 1 - hun er intet mindre end fantastisk den lille, smukke SuperSelma. Jeg elsker at arbejde med hende! Om det er spor, tricks, freestyle, jagt eller nose work - det er altid en fest at træne med hende.

Nu kører vi på med endnu en gang jagtmix hos Aino Pedersen og Du og din HUND og jagthunde grundtræning hos Camilla Dindorp og Klikkerklog.

Kommentarer

Populære opslag