Back in business - lærerigt nose workarrangement

Back in business er nok så meget sagt, hvis vi taler resultater, men taler vi læring, er sagen en helt anden!

Selma og jeg var i dag til vores første uofficielle NW2 konkurrence - tak til dommer og arrangør Lonni Gulmark Prirsching for et sjov, svært, hyggeligt og ikke mindst meget lærerigt arrangement.

Lokationen var Mullerup udenfor Slagelse, så selvom det først var klokken 10, var vi tidligt oppe og af sted: Begge hundene skulle luftes, og da vi havde aftalt at køre sammen med Aino og Saga, skulle vi først omkring Jonstrup.

Efter banegennemgang lagde vi ud med beholdersøg. Her lagde Selma ud med at gå målrettet ned ad første række for at markere den sidste i den række (korrekt!) Herefter gik der lidt gulvsnus i den, men hun kom hurtigt på banen igen. Ned gennem midterste række, ingenting. Ned gennem rækken til højre, en lille opbremsning ved kasse nummer to, men ingen markering. Jeg bad hende søge den række igennem igen, og da jeg stadig kun fik samme reaktion, valgte jeg at melde færdig, selvom jeg var 99% sikker på, at kilden var placeret i den beholder (hvilket jeg efterfølgende fik bekræftet)
Det blev til 12,5 point i tiden 43 sekunder (ud af 60)

Næste søg var køretøjssøget, der bestod af en personbil og en campingvogn. Selma lagde fint ud med at søge på campingvognen og fandt også relativt hurtigt den ene kilde, der var placeret i campingvognens ene fælg. Hun søgte videre, og her fik vi vores første fejl (for at stikke hovedet under vognen). Kort tid efter fik vi anden fejl (for fysisk flyt af hund - der åd kattelort..), og da vi havde været rundt om begge køretøjer uden at finde den anden kilde, valgte jeg igen at melde færdig.
Det blev til 12,5 point og 2 fejl i tiden 76 sekunder (ud af 90)


Vi nød de fine marker, mens vi ventede på inde- og udesøget


Indesøget var placeret i en staldbygning, og området var ca. 50 m2. Selma viste ret hurtigt interesse for den ene kilde, der var placeret højt. Hun brugte lang tid (eller sådan føltes det i hvert fald) på at komme så tæt på den som muligt, men jeg var på ingen måde i tvivl om, at hun havde fat i noget, og da hun selv var tilfreds, kom er der også en fin markering og et korrekt fra Lonni. Igen valgte jeg at færdigmelde uden at få kilde nummer 2, da jeg ikke vurderede, vi ville kunne nå det indenfor tiden.
Det blev til 15 point i tiden 119 sekunder (ud af 120)

Udesøget var virkelig fedt og meget udfordrende! Selma fik hurtigt fært af en kilde, og hun knoklede rundt for at lokalisere den - det lykkedes ikke indenfor tiden, men jeg færdigmeldte ikke, da hun knoklede og knoklede igennem samtlige 2,5 minutter.
Det blev til 0 point og max tid (150 sekunder)

Samlet set blev det til 40 point og 2 fejl i tiden 388 sekunder, hvilket vist rakte til en 6.plads ud af 10.

Hverken point, fejl eller placering er noget at råbe hurra for, men det er den læring, jeg fik med hjem, og de ting jeg fik afprøvet!

Selma arbejdede upåklageligt, så det kan jeg ikke være utilfreds med. Når man ovenikøbet tager i betragtning, at vi i går aftes kom hjem fra 1 uges ferie, så var der ikke en finger at sætte på hendes indsats (udover den lille snack, hun mente, hun fortjente midt i køretøjssøget)
I al beskedenhed synes jeg faktisk også, jeg gjorde det godt - set i bagspejlet, er der ikke meget (om noget overhovedet), jeg ville have gjort anderledes. 
Jeg fik gjort mig de overvejelser, jeg ville, undervejs omkring tid og færdigmeldinger, jeg overholdt mine planer og principper om ikke at lade Selma komme igennem området mere end 1-2 gange, med mindre der var tale om forsøg på at indkredse kilden som i udesøget, og jeg bevarede overblikket.
Samtidig fik jeg afprøvet forskellen på at søge med hhv 3 og 5 meter line, og det gjorde virkelig en stor forskel, så det er afgjort noget, jeg vil arbejde videre med - at differentiere linelængden efter søgemiljøet.

Der er afgjort en masse, vi skal have trænet på, og hverken Selma eller jeg er klar til klasse 2 endnu, men jeg vil glæde mig til - forhåbentlig - at deltage i en masse uofficielle klasse 2 arrangementer, så vi kan øve os og få den nødvendige erfaring.


Træt minimyre med sin deltagergave

Træt med træt på 💜
 

Kommentarer

Populære opslag