Canis Klikkertræneruddannelse - Stimuluskontrol

Weekenden er brugt i Canis regi, nærmere bestemt Canis klikkertræneruddannelsen, som snart nærmer sig sin afslutning.

Da vi ankom, valgte jeg som (næsten) altid at miljøtræne vores start - det gik ikke så godt, som det plejer, men det har også vist sig, at Selma denne gang er meget løbetidspåvirket. Vi fik dog lavet dem, og det var da også tilfredsstillende, men ikke mere end det.

Vi lagde ud med den praktiske træning og fokus var grundfærdighederne, så jeg valgte at køre alle 12, jeg har på vores liste, igennem, og heldigvis kan Selma mere eller mindre dem allesammen som frivillig adfærd, og jeg skal nu bare finde ud af, hvilke fem jeg skal plukke ud som værende under stimuluskontrol, da de også skal vises til den praktiske prøve om en lille måneds tid.


Holde fast - generalisering


Holde fast - generalisering


Efter den praktiske træning var det tid til teori om stimuluskontrol og de forskellige trin i den proces.


Teori


Stimuluskontrol i praksis blev til touch og stå for vores vedkommende. Touch er Selma meget stærk i, så den ville jeg gerne arbejde med at få endnu bedre kontrol på, så hun kun reagerer på mit verbale signal, men ikke mit visuelle, og ståen var indtil i lørdags mere held end forstand, så det var et fornuftigt valg som den nye øvelse.


Stimuluskontrol - trin 3 (generalisering)


Søndag gik vi videre med stimuluskontrol, og vi blev "færdige" med touchen, så til sidst kunne jeg have hånden fremme, sige vrøvleord, afgive andre signaler (twist), og Selma reagerede udelukkende på de korrekte verbale signaler - SÅ fedt!!
Ståen gik vi lidt videre med, men ikke meget, da den bette minimyre ikke helt var sig selv pga løbetiden.

Efter den praktiske del, var det teori om operant og klassisk betingning - ikke noget, jeg ikke vidste i forvejen, men det er altid rart at få genopfrisket det.

Ved dagens sidste træningspas var Selma helt færdig... Sådan har jeg aldrig set hende før, så hun fik fri og kom ud i bilen.


Lille trætling


På vej hjem indså jeg, at jeg hellere må komme videre med den skriftlige prøve, så der var ingen anden udvej end at sætte mig med en kop kaffe, bog, powerpoints og opgaven. Efter den tørn, jeg tog, er jeg begyndt at tro på, at jeg nok skal nå det alligevel.


Eksamensopgaveskrivning

Kommentarer

Populære opslag