Timing, timing, timing

Denne sæsons sidste sommertræning bestående af rally, fri ved fod, HTM/Freestyle og motivation og forstyrrelser hos Anja sluttede for vores vedkommende i går.

Selma er lige kommet i løbetid og er meget træt her hjemme, så jeg var spændt på, hvor meget energi hun ville have, men der var ingen problemer overhovedet - fuld knald og fokus som altid!

Det første, jeg gjorde, da jeg parkerede var, at tage Selma ud for at miljøtræne på starten. Der var den fedeste fokus og intensitet, og da der ved den sidste gentagelse dukkede en anden kursist op med sine to hunde, 15-20 meter fra os, kiggede Selma lige hurtigt på dem, vendte tilbage og leverede med intensitet og fokus.

Da vi lidt senere på dagen gjorde det samme i et “hul” mellem træer og buske og dermed masser og masser af lækker fært, havde hun igen det lækreste fokus. Cirklerne blev en anelse store, hvilket jeg tilskriver færten fra krattet, men hun var der, og efter belønning i første og anden omgang, sad tredje omgang lige i skabet.

Det er noget af det fedeste at arbejde med starterne på den her systematiske og strukturerede måde, og det ser i dén grad ud til at give pote.


Tøserne er klar!


Molly og jeg lagde ud med rally, og som altid havde Anja lavet en lang bane, og vi sprang selvfølgelig bare det ene skilt over, som vi ikke kunne, og da fokus var på noget andet, tog vi kun en enkelt tur rundt i de to spiraler.

Fokus var på timing, og jeg valgte selv samtidig at have fokus på transporterne og få belønnet for dem.
Sjovt nok fik jeg lige en sugen i maven og lidt nervøsitet frem, men det gjorde ikke spor, da jeg så kunne se, hvordan både Molly og jeg ville reagere på det...
Det var den fedeste bane ever og den fedeste følelse ever - aldrig har det føltes SÅ godt og SÅ rigtigt at gå en rallybane! Timingen sad lige i skabet, Molly responderede SÅ godt på det, og selv i transporterne var hun på-på-på.
Note til selv: Tænk på rally som et freestyleprogram!


Molly venter på at komme på rallybanan


Næste hold med Molly var fri ved fod, og også her var timingen en stor og vigtig del, som heldigvis også sad i skabet.
Det går supergodt med positionsarbejdet - jeg synes, det er sjovt, Molly er god, og vi rykker godt for hver gang.
Nu skal der arbejdes videre på at kombinere indtagelse med præcision og på bevægelsen Nyt mål til fri ved fod kursus på torsdag er, at vi kan gå 1 meter til siden i Kung-positionen.
Jeg kan godt mærke, at jeg er ved at få hul på, hvad det der HTM egentlig er for noget, og hvad det kan...

Til HTM/Freestyle var det Selmas tur, og her startede vi med en fællesøvelse, der sjovt nok også havde timing som overskrift.
Vi stod på en række, den første i rækken valgte et trick, som de udførte, når de kom forbi næste ekvipage, der samtidig udførte samme trick, når føreren var udfor - altså i dén grad et spørgsmål om timing... Hvornår skal min hund have signalet for at udføre tricket, når den anden fører er udfor, og hold samtidig fokus på egen hund og den anden ekvipage - en rigtig god og rigtig sjov øvelse.
I den individuelle tid fik jeg Anja til at lave forstyrrelser, mens vi lavede vores start. Anja var i dén grad "irriterende", og Selma var fuldstændig fantastisk og megasej til at lukke hende ude - sejeste hund ever!

Det var også Selma, der var på til motivation og forstyrrelser, hvor vi skulle medbring et anderledes underlag og en ting, der så, lugtede eller lød anderledes...
Vi lagde ud med de anderledes ting, der endte med at være: Brugt kattegrus(!!), tørret rådyrskind, eddike, en stor edderkop og en fluesmækker til at slå ned i et plastspækbræt. Igen var Selma megasej og reagerede overhovedet ikke, da vi gik igennem, men fortsatte bare fokuseret i sin position. 

Lidt anderledes så det ud, da vi gik til de anderledes underlag - det syntes hun, var svært!!! Men det passer også med, at hun generelt har et issue med glatte gulve o.lign. Så det skal vi have trænet på!!


Mærkelige underlag

Brugt kattegrus


Forstyrrelser nedefra var sidste øvelse, og her tog jeg vores start igen. Selvom Tine og Sonja kastede med græstotter, pegede ned i jorden, kaldte osv, var Selma igen helt fantastisk skarp!

Det kan godt være, det var sidste sommertræning for os, men hvilken sidste træning!!! Jeg var helt høj på vejen hjem efter 4 timer helt igennem fantastisk træning.

Kommentarer

Populære opslag