Nose Work i Messecenter Herning - BEST DAYS EVER!

I går morges startede de to sidste dages eventyr, da vi satte kurs mod Herning.
Turen gik til Messecenter Herning, hvor vi skulle til Nose Workprøve både i går og i dag - NW1 fredag og NW2 lørdag.

Vi tog færgen over, og var heldigvis i rigtig god tid. Jeg havde dog ikke forestillet mig, at der ville være særlig mange mennesker på færgen en fredag formiddag kl.10.45, men der tog jeg fejl... Der var stuvende fyldt, og vi havde svært ved at finde en plads, men det lykkedes til sidst.



Da vi ankom til Aarhus, havde vi god tid, så vi kørte omkring hotellet og tjekkede ind, før vi tog ud til messecenteret for at gå en god tur inden prøven.




I går var det NW1 med Molly, og jeg var spændt på, hvordan hun ville håndtere miljøet: Gøende hunde, glatte gulve og hele setuppet.
Vi startede i unde- og køretøjssøget, og hun klarede det supergodt!!! Markeringerne var dog noget kortvarrige, og jeg bad hende tale tydeligere, hvilket hjalp i udesøget.
I køretøjssøget gentog det sig, og da jeg første gang ventede på den ordentlige markering, arbejdede hun videre, rykkede sig 10 cm og markerede igen. Det samme skete, og denne gang insisterede hun - sådan! Altså kan jeg begynde at se et mønster i, at venter jeg på noget mere tydeligt, så får jeg enten fortsat arbejde, eller også får jeg en insisteren, hvilket jeg synes, er rigtig fedt! Men det betyder ikke, at der ikke skal arbejdes på mere varighed på markeringen.
I indesøget gik der noget tid, før Molly kom ordentligt i gang, og da hun gjorde, så jeg samme mønster som ude: Første gang arbejdede hun videre, og næste gang insisterede hun - fedt!
Beholdersøget var der ikke så meget at sige til, da hun nærmest faldt over den rigtige kasse, og jeg er sikker på, hun efterlod sig bremsespor.

Allerede før præmieoverrækkelsen, hvor det viste sig, at Molly var blevet nr. 3 i beholdersøget, var jeg rigtig godt tilfreds med vores præstationer: Molly havde været megasej, og hun klarede miljøet, som var det primære mål ved denne prøve, superflot! Hun havde samtidig fået den gode fører med is i maven med, så der var intet at udsætte på det, der blev vores fjerde 1.præmiering i NW1.




I dag var det Selmas tur i NW2, og ikke overraskende var det et noget andet setup, da alle udstillingsfolkene skulle ind til ringene på samme tid som os... Vi klarede det, og selvom alle de gøende hunde i ringene stressede mig en del, klarede Selma det virkelig flot!!! Det var svært for hende, og nogle af hendes søg bar præg af det, men hun var megasej.
Indesøget, som vi startede med, var en lille køkken, hvor hun fandt én af to kilder, men der var intet at udsætte på arbejdet, og der blev knoklet igennem i samtlige 3 minutter.


Indesøg 3 minutter, fundet

Indesøg 3 minutter, ikke fundet


Beholdersøget bar præg af en anelse stress, da hun løb lige forbi de første, men relativt hurtigt fandt hun den ene, og efter belønning gik vi ind igen, og den næste blev fundet - jeg glemte dog at melde færdig til at starte med.


Beholdersøg 1½ minut, fundet


Udesøget var næste, og der var ikke meget at sige til det udover, at hun løb lige direkte hen til området, lokaliserede og markerede - sådan!


Udesøg 2 minut, fundet


Køretøjssøget var uden tvivl dagens absolut fedeste søg! Første kilde blev fundet hurtigt, men den næste drillede lidt mere - jeg blev hurtigt overbevist om, at det var på den modsatte bil, men Selma begyndte at sjuske og sjatmarkere lidt langs hele langsiden, og jeg valgte at gå udenfor ringen, rose og belønne for godt arbejde, hvorefter vi gik i gang igen, og så sagde det ellers SLAM, og der blev markeret på modsatte side! Verdens bedste Selma og bedste beslutning EVER fra min side. Det var virkelig fedt at få prøvet det af i praksis, at kunne finde overskud og overblik til det og se, hvordan det virkede.


Køretøjssøg 3 minutter, fundet


Vi havde begge gjort det supergodt, og jeg vidste før præmieoverrækkelsen, og vi havde fundet 6 ud af 7 kilder, så jeg havde ræsonneret mig frem til, at det måtte blive en 2.præmiering. Det holdt stik, men jeg blev noget overrasket over, at vi havde vundet udesøget, og at vi blev samlet nr. 2 - den havde jeg ikke set komme, og blev naturligvis glad, men intet kan slå glæden, stoltheden og læringen ved de to prøver, vi har haft i Herning - det var været helt fantastisk. I øvrigt var det også fedt at få lov at prøve at tage alle 4 søg i træk i stedet for som oftest 2 x 2 søg.




Efter en tur med tøserne og lidt shoppen til mig (eller rettere til tøserne), kørte vi trætte, men meget glade, hjem for at lade op inden, den står på HTM-træningskonkurence i morgen formiddag.

Kommentarer

Populære opslag