Nose Workprøver i Hvalsø


Verdens bedste sortlinger 💜💖 Nose Workprøve 💜💖 Godt selskab 💜💖 What’s not to love?! 💜💖 Det er sådan, vi har tilbragt weekenden.

Molly og jeg deltog i NW1 hos Hvalsø Hundevenner lørdag, hvor dagens mål var klart:

Hav is i maven, lad Molly “tale højt og tydeligt” - er hun utydelig, venter jeg og forlader hellere en kilde end at håbe, den går. Tid spiller ingen rolle!

Jeg overvejede at have miljøet som en del af målet, men eftersom jeg ikke kendte området, var det ikke til at vide, om der var noget... det skulle der dog vise sig at være.

Målet blev indfriet, og jeg fik god og brugbar information om, hvilken vej vi skal 🌟💖🌟💖🌟 Sødeste, blide og bløde Molly fik en 2.præmiering med 75 point og 2 fejl, og hun knoklede SÅ godt igennem 💪🏻🌟💖

Vi startede med hhv ude- og køretøjssøget, som gik rigtig fint. Jeg havde den nødvendige og planlagte is i maven, Molly fandt kilderne, og (næsten) alt gik efter planen.
Information til føreren efter disse to søg: Træn tærskelsøg (igen)!






Inde- og beholdersøget er en lidt anden historie - og dog...
Indesøget var svært for Molly! Jeg tror ikke, det var placeringen som sådan, men derimod miljøet, da gulvet var glat, og der var mange ting i hjørnerne . Det gjorde, at hun havde rigtig svært ved at lokalisere kilden. Jeg valgte på et tidspunkt at tage hende ud over startlinjen, give hende en pause og nogle godbidder, inden vi startede op igen. Det var stadig svært, men hun fandt den på et hængende hår, og også der havde jeg isen i maven og ventede, til jeg var helt sikker.




Beholdersøget bar præg af, at Molly havde haft det svært i indesøget, og efter et noget rodet søg, valgte hun at markere på beholderen bagved den korrekte... Selve fejlmarkeringen ærgrer mig lidt, men på den anden side lavede hun en reel markering, så det handlede ikke om manglende is i maven.
Dog vil jeg tage med mig, at jeg nåede at overveje en omstart, og det skulle jeg nok - set i bakspejlet - have gjort.




Konklusion: Beslutningen om at blive i klasse 1 er rigtig!! Det kan godt være, at Molly har fået NW1Guld-titlen, men når miljøet udfordrer hende, er NW1 stadig svært, og så bliver vi her, indtil vi har fået styr på den udfordring.


Selma var med som supporter, og vi fik lavet miljøtræning af FS-starter: Efter at have ligget i bilen fra kl.8 til kl.11, tog jeg hende direkte ud af bilen på en fremmed græsplæne, hvor vi lavede starten 3 gang. Der var fremmede mennesker og hunde, der blev luftet på afstand, men Selma lod sig på ingen måde forstyrre - SÅ FEDT!!!! 

Jeg er egentlig både imponeret over, at hun kan klare forstyrrelserne, men i dén grad også at jeg kan tage hende direkte fra bilen, og så er hun bare PÅ!

Jeg gjorde det samme søndag, hvor hun var oppe i NW2, dog mens der var både mennesker og hunde meget tættere på - ingen reaktion, kun den fedeste intensitet og fokus!!!!


Selma og jeg deltog som sagt i NW2 søndag, og også dagens mål for hende var klart: 

Målet er at tage mig tid til opstart, evt lave omstart/pause midt i søget om nødvendigt og at have is i maven. Husk færdigmeldinger!

Dagens mål blev i dén grad blev indfriet, og jeg lærte min lille tornado endnu bedre at kende i den her fantastiske sport 🌟💜🌟💜🌟 Som bonus blev hun nr.2 i indesøget og samlet 3.vinder med 87,5 point og 0 fejl - allersejeste lille powerprinsesse 💪🏻🌟💜

Vi fandt 7 ud af 8 kilder, jeg havde is i maven og markerede ikke den i udesøget, som jeg var tæt på, men ikke helt sikker - YES!!! Jeg glemte færdigmelding i første søg, men huskede resten 💪🏻💪🏻💪🏻

Vi lagde ud med køretøjs- og udesøget: Køretøjssøget gik rigtig godt, men jeg glemte min færdigmelding.... Det lærte jeg af til resten af søgene!


Køretøj: 2 kilder, 2 min (2 x eukalyptus)


I udesøget havde Selma RIGTIG meget energi!!!! (Note til selv: Hun skal ikke have fri to dage op til en prøve!!!) Den første kilde fik hun hurtigt i næsen, men forlod den igen for at tage den næste. Hun fik søgt resten af området fint af og nåede ikke tilbage til den første, før tiden løb ud. Ikke desto mindre var jeg super tilfreds med det søg, for jeg havde den is i maven, jeg havde sat mig som mål - det var dog sjovt efterfølgende at se, hvor kilden sad henne. 



Ude: 2 kilder, 3 min (2 x eukalyptus)


Efter pausen var det først beholdersøg, hvor trunten også var noget frisk (det var hun hele dagen...), så hun spildte lidt tid mellem beholder 1 og 2 på at løbe forbi, men hun fandt og markerede dem begge rigtig fint og reagerede ikke det fjerneste på forstyrrelsesduften, der var får.


Beholder: 2 kilder, 1:30 min (2 x eukalyptus plus 1 får)


Indesøget var sidste søg og inde i en container, og hold da op et helt fantastisk smukt søg, hun lavede den bette: Først markering af en kilde, hun ikke kunne nå ind til, med det smukkeste frys ud i luften, og derefter markering af et højt søg, hun heller ikke kunne nå med samme smukke frys op i luften - wauw, det var fedt!!! Og jeg huskede at melde færdig ved de to søg!!


Inde: 2 kilder, 2:30 min (2 x eukalyptus)




Konklusion: Vi er godt på vej, men har masser at arbejde på, og imens har vi den fedeste fest!!

1000 tak til Hvalsø Hundevenner, arrangører, dommere, hjælpere og meddeltagere for to dejlige dage! 🙏🏻

Kommentarer

Populære opslag