Nose Workreflektioner og rallynørder?

I går var Nose Workdag - først undervisning og derefter træning med pigerne.

Vi lagde ud med en luftetur, inden jeg satte alle søgene op - en tur i minus 1 grad og tør luft. Molly og Selma var svært begejstrede for vejret og det duftbillede, det kolde vejr gav.

Det kolde vejr sammenholdt med sværhedsgraden, der var ønsket i går, gjorde, at rigtig mange af hundene havde det svært - det samme gjorde sig gældende for Molly og Selma.
Til at starte med, blev jeg en anelse irriteret over, at jeg åbenbart ikke havde sørget for nok træning på det sidste, at pigerne ikke var koncentrerede, at jeg ikke var oplagt, og hvad der nu ellers dukkede op af ualmindelig dårlige undskyldninger.

De gjorde trods alt noget af det rigtig fint, og jeg kunne jo bare have ladet være med at gå løs med dem i området, når nu de syntes, der var enormt spændende, og efter lidt refleksioner på vejen hjem, fik jeg vendt det til noget væsentlig mere konstruktivt:

  • Vejret er skiftet temmelig brat, og det ER ingen hemmelighed, at færtbilledet ændrer sig, når temperaturen falder drastisk ⇨ Træn i al slags vejr! Det vil jeg nu også påstå, at jeg gør i forvejen, men dette vejr har ikke været der længe, ergo skal det genopfriskes
  • Morgenturen var meget spændende både pga området, men også pga det ændrede færtbillede - se ovenfor ⇨ Søg i line, hvis de mod forventning ikke kan "håndtere" området
  • Mange af kilderne med de små duftbilleder var svære ⇨ Træn på små duftbilleder!! Vi har længe haft fokus på at træne på de store færtbilleder, fordi de var svære - nu er det omvendt, og så skal fokus sjovt nok ligge omvendt, Mia... 
  • Beholdersøget var rodet ⇨ Træn struktur i beholdersøg! 

Med en lille smule rationel tænkning endte det med at blive nogle helt fornuftige refleksioner, jeg fik gjort mig, og jeg kunne i stedet nyde det gode, Molly og Selma havde gjort og glæde mig over informationen om, hvad jeg skal træne på.


Selvstændighed i søget kan vi i hvert fald sætte et stort X ved


Et opslag på facebook om vores rallyprøve i lørdags affødte et spørgsmål om, hvorvidt vi er blevet rallynørder.
Det vil jeg ikke umiddelbart mene, at vi er, hvis man kigger på mængden af træning og prioriteringerne - Paul mener dog, vi er godt på vej.
Når jeg tænker over det, kan det godt være, der er noget om det... Liv og jeg talte netop i lørdags om, at rally er begyndt at give os mere, end det der var planen til at starte med, og det er da bestemt positivt, og uanset hvordan man vender og drejer det, giver en masse glæde, og vi hygger os gevaldigt med det.




Vores formål med rallyprøver, da vi startede med sporadiske prøver for et års tid siden, var udelukkende at hygge os, have en god dag og øve os i at gå til konkurrence i noget, der ikke betyder noget. Det har stille og roligt ændret sig - rally er ikke vores primære sport, men udover en hyggelig dag og miljøtræning, er der pludselig begyndt at være lidt mere på spil - der kommer nervøsitet, vi er begyndt at tage træningen lidt mere seriøst og rent faktisk planlægge træning forud for prøverne, og vi er begyndt at arbejde med og teste ting, som vi også bruger i andre henseender. Så måske har Paul ret alligevel... jeg glæder mig i hvert fald til næste prøve på lørdag, og der er nu sendt mails vedr resten af årets prøver, hvor Molly skal rykkes i øvet. 

Kommentarer

  1. Min erfaring er, at man godt kan være nørd indenfor flere discipliner på én gang. Jeg startede også med rally for sjov, når Megan og jeg alligevel skulle til en seriøs LP-prøve, så tog vi også lige en rallyprøve når vi nu alligevel var afsted. En dag fik vi et meget uventet certifikat, og så blev stemningen pludselig en helt anden :-) Det er dejlig at have dig og Liv med blandt nørderne i rallyverdenen!!! Vi er mange og vi hygger os gevaldigt ;-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag