Foundation 2 - what´s not to love?

I går startede vi på Foundation 2 hos Johanna Allanach and we love it!!
Det er simpelthen den fedeste og mest nørdede træning, hvor både Selma og jeg kommer på arbejde.
Eftersom Selma blev 5 måneder i går, i weekenden fik 1.præmie på sporprøve, og vi havde en masse æbler, måtte der kage med til træning - så er det jo godt, det nye hold først starter kl.19:10, så der var tid til at bage æblemuffins.




Vi træner i et ret lille ridehus på det nye hold, hvilket er fedt på mange måder: Det bliver koldt og mørkt, OG hundene lærer at arbejde både tæt og i et andet miljø, hvilket er virkelig fedt! Der er pludselig vægge og tag, der er edderkopper og spejle på væggene, der er hestepærer i underlaget, der er dufte fra både andre hunde, katte, mus, rotter, heste og garanteret meget andet - en kæmpe udfordring, men også en kæmpe gave at få lov at arbejde i sådan et miljø i så tidlig en alder.
Selma var, som altid, megacool! Hun arbejdede koncentreret og fokuseret, som hun plejer, og selvom vi var tæt på de andre, kunne vi stadig træne uden snor - så fedt!

Challenge for dette hold blev givet ved gennemgang af øvelserne, og den kører hele kurset igennem. Dvs den sidste gang på Foundation 2 skal vi vise, om vi har løst vores challenge, og der er præmie til dem, der har. Nyt for challenge på dette hold er, at vi har fået præsenteret den færdige øvelse, men ikke vejen dertil - den skal vi selv finde.
Til challenge skal hunden gå 8-taller gennem en oprejst hulahopring - uden hjælpere eller kropssignaler. Hvis vi når at løse den opgave inden da, skal vi selv begynde at gå modsat omkring hunden, der går i 8-taller.


Nye øvelser:

  • 8-taller - Challengeøvelsen.
  • Pote - Den lokkes eller shapes. Jeg shapede og har nu den venstre "po", som jeg er ved at sætte signalstyring på - dvs Selma får intet for spontant at give pote, men udelukkende når der er afgivet signal først. Ligesom jeg arbejder med at kunne have en flad hånd fremme uden at få en pote i den - KUN på signal! Når den sidder der, er det videre med højre.


Gamle øvelser:

  • Elefant - Her arbejder jeg videre med signalstyring. Både på selve indtagelsen og på rotationen. Ligesom jeg arbejder med afstand og både siden og ryggen til. I går lavede Selma den bag min ryg og på 1 meters afstand.
  • Twist - Her er også en opgave til næste gang: Den skal være på verbalt signal, dvs hunden må ikke snurre, før det verbale signal er afgivet. Selma har fået en rigtig fin twist nu, og jeg er i gang med signalstyringen. Hun fik også lavet en del både ved siden af mig og bag min ryg - topsejt, selvom det ikke var planlagt!
  • Hoola - Challenge fra sidst, som blev godkendt i går! Jeg sendte Selma på 1 meter, og hun indtog og holdt ståpositionen i 6 sekunder, så hun fik sin præmie for godkendt øvelse: Et fint lilla trækketov, som vi fik hevet den sidste hjørnetand ud med...



Kommentarer

Populære opslag