Uofficiel Nose Work duftprøve

Molly og jeg startede denne weekend med en uofficiel Nose Work duftprøve, som Sanne Andersen og Hundeklubben Lyngby havde arrangeret. Prøven foregik efter de svenske regler, var på hydrolat, og både lavendel og eukalyptus kunne vælges (jeg havde valgt eukalyptus, eftersom det er det, vi har trænet på)
Efter fælles intro gik prøverne i gang startende med lavendel. Alle, der skulle afprøves på eukalyptus, havde mulighed for at kigge med på lavendelafprøvningen, og efterhånden som man var blevet afprøvet, kunne man overvære de resterende. Det samme gjorde sig gældende for eukalyptusafprøvningen, hvilket var ret fedt, da det gav enormt meget at se de andre ekvipagers søg - uanset om de bestod eller ej.
Så blev det Mollys tur, og hun gjorde det fantastisk, dog var føreren noget træg, så det endte med en disk. Molly søgte fint og koncentreret, snusede og puffede til den ene pizzakasse, hvorefter hun gik videre, og hun puffede noget kraftigere til den næste (og rigtige) pizzakasse. Eftersom hun ALTID sætter sig ned, når hun har fundet kilden, havde jeg is i maven og afventede en markering, og eftersom hun ALDRIG markerer med poten, var jeg ikke bange for, at hun ville ødelægge kassen. Man skal dog passe på med sådanne absolutter, for i dag satte Molly sig IKKE ned, og i dag brugte hun poten, hun ødelagde kassen, og først dér meldte jeg markeret til dommeren, og der var det for sent: Vi blev disket! Men det gør ikke noget... Molly var fantastisk, og jeg har lært en masse af prøven: Vi skal træne med line på, vi skal træne med kasser, og jeg skal have knapt så meget is i maven. Og så skal Molly måske nok have et sæt "Nose Work-tøj"...


 


Nu ved jeg, hvordan en duftprøve foregår, og jeg er uden tvivl med på en ommer, så snart chancen byder sig. Samtidig glæder jeg mig rigtig meget til, at Molly og jeg skal på et 5 timers kursus hos Tina og Fuzzy Animals til oktober.
Tak for et supergodt arrangement til Sanne Andersen, Mugge Pinner og Hundeklubben Lyngby. 


Foto: Pia Johnsen
Foto: Pia Johnsen

Kommentarer

Populære opslag