Træning, træning, træning

I torsdags havde babyhunden sidste gang på hvalpeholdet, og hun kan vel i princippet ikke længere kaldes babyhund... Næste uge starter hun på et jagtmix-hold hos Aino og Du og din HUND, hvor hun bliver den så absolut yngste deltager med sine knapt 5 mdr. På jagtmix-holdet skal vi arbejde med apportering, stopfløjt, dirigering og selvkontrol mixet med almindelig øvelser som stå, afbinding, pladsposition og hagetarget. Det bliver virkelig spændende, og jeg håber, det leder os tættere på målet om en dag at tage en brugsprøve.




I går, lørdag, var vi til tricks hos Anja og Aktivt Hundecenter - først Selma og derefter Molly.
Selma og jeg arbejdede med bakke, som viste sig ikke at være så ligetil. I sin tid, da Molly lærte at bakke, var jeg så heldig, at jeg fik fanget og belønnet adfærden, så jeg var på bar bund i forhold til indlæringen af den øvelse.
Jeg startede med at belønne Selma massivt i stå for at få hende til at blive der i stedet for at tilbyde en masse forskellig adfærd, hvilket hun ellers gik i gang med. Derefter skulle der belønnes for den mindste bagudrettede bevægelse med bagparten, men der skete ikke meget. I flg aftale med Anja prøvede jeg at igangsætte adfærden ved at give en godbid mellem mine ben, hvorefter hun bakkede for at komme ud igen, og det belønnede jeg for. Efter 4-5 gange kom der noget spontan bakkeadfærd frem - så kom der endelig hul igennem. Så er det ellers "bare" at belønne i stå, afvente bagudrettet bevægelse, klikke, kaste belønning over hovedet på hund, flytte sig til forenden igen (for at forhindre yoyo-effekt, hvis hunden går frem til fører for at få belønning), belønne for stå, afvente osv.
Næste øvelse var at løfte poterne, men eftersom Selma ikke kan give pote, så starter vi der. Vi kom ikke i gang med øvelsen, men den er relativt simpel af få frem, så det skal nok komme ret hurtigt.

Dagens fællesøvelse på Mollys hold var domino, og Anja var mildest talt ikke imponerede over os... Vi var vist lidt sløve i betrækket. Det er en forstyrrelsesøvelse, og pointen er, at man laver en øvelse som i et dominospil. Altså starter jeg f.eks. med en twist, næste i rækken laver twist og så fremdeles, samtidig går der en hund og fører i slangegang mellem alle andre som forstyrrelse. Der er altså en forstyrrelse, man skal have styr på timingen i forhold til, hvornår ens egen hund skal lave øvelsen, og man skal holde fokus på både sin egen hund og rækkefølgen - åbenbart ikke helt nemt!
Molly og jeg arbejdede videre på øvelserne til det nye FS2-program, og det går faktisk over al forventning! Egentlig havde jeg forudset problemer med indlæringen af øvelsen, hvor jeg sidder ved siden af skorstenen, Molly cirkler om skorsten og mig, går rundt om kost, jeg holder i højre hånd, og cirkler videre, men det gik faktisk supergodt. Derudover arbejde vi på varighed i bamse med og uden hat i munden, vi arbejdede på generalisering af "ud og med", hvor Molly skal løbe ud og rundt om skorstenen, og vi fik forstærket "Gø og Gokke-slalomen"




Da vi kom hjem evaluerede jeg farverne på FS2-programmet, og jeg blev positivt overrasket over, hvor stor udvikling der havde været på bare én uge - topfedt!


Sidste uges status

Denne uges status

I dag har jeg været ude at lægge og gå spor med Selma.
Jeg tog til Ballerup og velvidende, at der nok ville komme en del regn lagde jeg et spor på 700 m med då, 40 ml schweiss, og liggetiden blev 4 timer - netop pga den silende regn.
Anskudsstedet skal Selma ikke længere have anvist, hun går bare i gang, og så gik det ellers over stok og sten hen over det første åbne stykke på græs. Da vi kom til første knæk, der gik ind i skov, blev Selma ved at prøve noget andet, men hun kunne godt se, det ikke var rigtigt, og til sidst gav hun sig og blæste ind i skoven - hvorfor hun blev trykket og ikke ville derind til at starte med, kunne jeg ikke gennemskue. Igennem skov stykket og ud det rigtige sted, hen over næste åbne græsstykke og ind i næste skovstykke - alt i fint tempo og med stor sikkerhed. Efter 20-25 meter i skovstykket begyndte udfordringerne: Det regnede voldsomt, vi var begge gennemblødte, og vi stod for at skulle igennem tæt krat og 1½ meter høje brændenælder. Selma knoklede for at finde en alternativ vej, men der var ikke rigtig nogle, og hun blev ved og ved - gav ikke op på noget tidspunkt. Til sidst fandt hun vej igennem, og vi kom videre. Lige indtil vi kom til slyngplanter og brombærkrat - hun vidste, hun skulle igennem, men var godt nok ikke meget for det! Efter en del knoklen rundt og prøven alternative veje, gik hun igennem og under den store træstamme, vi også skulle under, og igen ud på et åbent stykke og hen til sporslut.




De 700 meter endte med at blive til knapt 900 meter pga Selmas mange forsøg på at komme alternative veje udenom krat, brændenælder, brombær og slyngplanter.

Det var en noget kold og våd omgang, og vi var begge godt trætte bagefter.






Dagens læring må helt sikkert være, at vi skal opsøge mere tæt krat, men at 40 ml schweiss til 700 meter er rigeligt, og at regnen i sin selv formentlig ikke var hindringen, da det gik fint på de åbne områder og skovstykkerne uden tæt krat.

Kommentarer

Populære opslag