Selmas første schweissprøve

I dag var Selma og jeg til vores første schweissprøve - 400 meter/3 timer i Langebæk Skov under dommer Jørgen Stengel Hansen arrangeret af Ruhårsklubben.
Uret ringede kl.5:15, og hverken hunde eller solen var stået op, da jeg drak min første kop kaffe - det var mørkt og tidligt, men jeg var frisk og spændt, så ingen problemer med at komme op!
Kl.6 kørte Selma og jeg mod Langebæk med et kort stop i Ballerup, hvor hun fik en lille løbetur, inden den lange tur sydpå. Vel ankommet blev en tungt sovende Selma i bilen, mens jeg gik ind for at melde min ankomst, blive krydset af og få hilst på de andre deltagere, dommer, stifinder og prøveleder. Vi var syv deltagere fordelt på fire 400 m/3 timers spor, et 400 m/20 timers spor, et 1000 m/20 timers spor og et 1000 m/40 timers spor. De ældste spor skulle gås først, og der skulle trækkes lod mellem de fire 3 timers spor, der skulle gås til sidst, og Selma og jeg trak nummer 1. Det gav os forventeligt minimum 1½-2 timer, før det var vores tur, hvilket passede perfekt, da Selma stadig sov som en sten ude i bilen. Efter 1½ hyggelige timer med de andre ventende ekvipager, vækkede jeg Selma og luftede hende ganske kort - derefter blev det til ½ times afslapning mere i bilen, så den bette havde de bedste forudsætninger for at have energi til hele sporet, selvom der eventuelt skulle opstå udfordringer undervejs.   
Så blev det endelig vores tur, og jeg var lige dele nervøs, spændt og ivrig efter at komme ud og få en status på de sidste små 3 måneders sportræning! Selma fik sin sporsele på, remmen blev sat i, vi gik de 20-25 meter fra bilen og til sporstart, og nervøsiteten glemte jeg alt om, da jeg i remmen mærkede Selmas ivrighed efter at komme i gang - hun havde fået fært af sporstart, længe før vi fik anvist "anskudsstedet". Hun fik godt fat i sporet fra start af og arbejdede sig stille, roligt og sikkert derud af frem til første knæk. Her arbejdede hun koncentreret rundt og afsøgte i alle retninger, korrigerede selv og fandt rette vej videre. Igen gik det stille og roligt, koncentreret og med et godt træk i remmen videre over væltede stammer, gennem grøfter og tæt "brændenælde-skov" og ud til næste knæk, som hun tog uden nogle problemer. Derfra og frem til sporslut gik det stærkt, og de sidste 50 meter var der ingen tvivl om, at Selma havde færten af skindet, som hun kom frem til efter i alt 16 minutter.
Det blev til en "flot og velfortjent" 1.præmiering og en rigtig fin kritik, så det kunne ikke være bedre - er SÅ stolt af min lille stjerne!




 



En rigtig hyggelig dag og veltilrettelagt prøve med en masse virkelig dygtige og erfarne hundeførere - og så var vejret samtidig helt fantastisk. Men allermest fantastisk var det at få testet status på sportræningen og at stå med en 1.præmiering på 3 timers prøven, inden Selma er 5 måneder gammel! 

Jeg glæder mig til de næste mange timer på sporet med sødeste, smukkeste, sejeste SuperSelma.

Kommentarer

Populære opslag