Skulle vi mon satse på jagt?

Hmm... Nej, jeg tror stadig bare, vi satser på at gå efter og "nøjes" med brugsprøven, men det her jagtmix-hold hos Aino og Du og din HUND er vildt sjovt!

Apporteringen er ikke en nem øvelse, men den er fantastisk at nørde med, og jeg kunne ikke drømme om at gå på kompromis med den, selvom den tager en rum tid at indlære på den måde.
Selma og jeg arbejder på flere delelementer nu:
  • Vi træner at holde fast, mens jeg ligeså forsigtigt aer hende på brystet eller stille og roligt rører apporten. Apporten må slippes, når der klikkes, og der er ingen hænder involveret, dvs klik betyder: Slip og lad den falde.  
  • Vi træner at holde fast med et lille modtræk, dvs Selma må ikke slippe, før jeg klikker, selvom jeg holder fast.
  • Vi træner opsamling. Apporten lægges ned, når Selma samler op, klikkes der og belønnes med leg, så der kommer lidt drive i selve opsamlingen. Vi skal til at arbejde på at trække tiden lidt fra opsamling til klik, men som med alle de andre delelementer, så er det mikrosteps, vi er ude i.
De kvarte vendinger på targetplade er Selma sk*degod til - faktsik så god, at hun kan det hele på den halve tid! Så vi skal øve ro på pladen. Direkte op på pladen, belønne flere gange for ro, gå frem, vende om, tilbage på targetplade, belønne for ro, og er der ro, kan vi lave en enkelt kvart vending, hvorefter jeg belønner for ro igen osv.

Starten på dirigering tog vi hul på i går: En skål med godbid sættes et par meter foran hunden, der sætter sig og "låser" på skålen, hvorefter den får releasesignal og må løbe ud til skål med godbid. Samtidig skal dirigeringshånden på. Altså hånd, som holdes i ro, ud for at angive retning, hund fryser/låser og sendes derefter på releaset, dvs det er ikke hånden, der sender hunden, men det verbale signal. Også en megafed nørdeøvelse! 

Starten på stopfløjt træner vi på platform/placeboard, Vi begyndte at sætte signal på, både verbalt og håndsignal, og vi har 1-1½ meters afstand på nu, hvilket fungerede rigtig fint.

Ro og selvkontrol med hhv godbidder og legetøj brugte jeg de små pauser mellem øvelserne på - det kan bare ikke trænes nok!

Jeg glæder mig allerede til, det bliver torsdag igen.

Kommentarer

Populære opslag