Jagtmix er sjovt!

I går var Selma og jeg til anden træningsgang på jagtmix-holdet hos Aino og Du og din HUND, og vi synes begge to, det er nogle fede øvelser.

Vi lagde ud med kvarte vendinger på target. Selma har fået god forståelse for, hvad det er, hun skal, men den sidder ikke i skabet endnu - dog har vi ikke lang vej, før vi skal i gang med uret på targetpladen.

Dernæst apport, som vi i går lavede med "tease", hvilket den bette fangede med det samme, og den metode virkede fint med hende.
Vi er nu kommet dertil, hvor Selma selv rækker hovedet frem for at tage apporten, jeg slipper, og hun holder - vi er vel på 3-4 sekunders varighed nu, og vi arbejder hen mod lidt mere.
Næste step bliver, at hun kan holde apporten med forstyrrelser, hvor jeg fører hænderne over og under hovedet, først uden at røre og dernæst ved at røre forsigtigt på hovedet og brystet, og til sidst apporten.
Derefter kommer vi til at skulle lave antydningen af et modtræk i apporten, mens hun holder den i munden - også her skal tiden øges gradvist.

Return to sender genopfriskede vi - den sad bare i skabet.

Vi fik også trænet afbinding/ro. Jeg valgte ikke at gå ret langt væk fra Selma, men hun klarede det super, og jeg kunne sikkert sagtens være gået længere, men det må vente til næste gang - vi har ikke travlt, og den øvelse skal ikke hastes/stresses igennem.


Afbindingsøvelse
Selma tager afbindingen med ophøjet ro

Placeboardet blev præsenteret med henblik på indlæring af stopfløjt.
Selma hoppede op på boardet med det samme, og efter et par indtagelser i stå, afventede jeg et par sekunder, og hun satte sig frivilligt - YES! Efterfølgende kastede jeg godbid bagud, hun løb retur og satte sig. Efter en del gentagelser, rykkede jeg ½ meter tilbage, og også det klarede hun i stiv pote og satte sig spontant! Dygtigste lille pige!

Jeg glæder mig allerede til næste uge!


Kommentarer

Populære opslag