"Dejlig ung hund med et super potentiale"

... "Desværre kunne hunden ikke fastholde sporet i dag."
Hvilket altså betød et 0 og ingen præmiering til Selma (og mange af de andre) på dagens 400 m/20 timer schweissprøve. Vi spoler lige 12 timer tilbage:

I dag har Selma og jeg været til Dansk Nova Scotia Duck Tolling Retriever klubbens schweissprøve i Danstrup Hegn under prøveleder Lotte Torp og Lars Svendsen og Charlotte Thomsen som dommere.

Vi tog af sted kl.8 for at være i god tid inden parolen kl.9:30, og det var vi. Men så var der også tid til at få skiftet tøj og fodtøj, da regnen tog til igen, og det var både koldt og vådt. Vådt havde det været i mange timer, og jeg var da også noget bekymret over al den regn, der var faldet fra i går aftes og hen over det meste af natten.
Vi var 13 deltagere fordelt på 2 hold, 4 stk 3 timers spor og 9 stk 20 timers spor. Selma og jeg var på hold 2 med Lars Svendsen som dommer, og vi trak spor nummer 11, altså skulle vi gå som nummer 5 på vores hold.
Vi var så heldige at få lov at gå med på nogle af de andre spor - det var enormt spændende og lærerigt, og sjovt at se andre racer, end jeg er vant til, arbejde. Som bonus gik tiden også lidt hurtigere, og det var muligt at få varmen bare en lille smule ind i mellem.
Tiden var lang, meget lang, og det skulle vise sig, at rigtig mange brugte omkring 1 time på sporet. Om det var de store mængder regn, er ikke til at sige med sikkerhed, men der var i hvert fald vanskelige forhold, og ud af de ni hunde på 20 timers sporene fik to af dem en 3.præmiering, mens de resterende syv ikke kom igennem og dermed fik et 0.
På 3 timers sporene så det lidt bedre ud, men de havde heldigvis heller ikke ligget i andet end lidt småregn. Der blev givet to 1.præmieringer, en 3.præmiering og et 0.
Endelig kl.13:43 kom vi i gang med vores spor: Vi fik anvist kassen, hvor Selma relativt hurtigt fandt anskudsstedet, og hun begyndte at gå derudaf. Hun havde ikke samme drive og træk som vanligt, så jeg var i tvivl om, hvorvidt hun var på. Efter ca. 100 meter fik vi første tab, og vi gik ca.50 meter tilbage, Selma blev sat på sporet igen, og hun tog det op - igen lidt usikkert, eller i hvert fald mindre insisterende end normalt, igen fik vi tab efter ca. 100 meter. Hmm, ny strategi: Helt tilbage til kassen og forfra! Da hun igen ville samme vej, måtte den del i hvert fald være rigtig, og denne gang kom vi da også noget længere, forbi første knæk, og der kom noget mere fart på og træk i linen, men desværre fik vi tredje tab lige omkring andet knæk. Det var simpelthen for svært i dag, og forholdene var mere, end den bette kunne klare.


Foto: Troels Djælund
Foto: Troels Djælund


Selma HAVDE gået lige i sporet de første 100 meter, hvor jeg ellers var i tvivl, og set i bagspejlet var det jo nok fordi, det var rigtig svært, der ikke var det sædvanlige drive. Selvom det selvfølgelig altid er sjovere at komme tilbage med to bøgegrene og en præmiering, så er jeg superstolt af min lille knokler, som også fik rigtig flot kritik af dommeren: Selma er en fantastisk arbejdsom, topmotiveret, ihærdig og dygtig ung hund med stort potentiale, og som går meget koncentreret og med næsen helt nede i underlaget - i dag var forholdene bare alt, alt for svære, og hun gik på afledning. Selvfølgelig havde jeg da håbet på en præmiering, men min tilgang til dagens prøve var at få en status på vores træning, og den status, jeg fik, er jeg yderst tilfreds med. Som dommeren sagde, så er vi langt i vores træning, MEGET langt! Og jeg er i dén grad glad for at have så ung en hund, der knokler igennem i samtlige 54 minutter - ikke én eneste gang holdt hun op med at arbejde, hun gik på intet tidspunkt kold, og hun gav på intet tidspunkt op! Ligesom hun klarede gang på gang at blive sat på sporet, tage det op og arbejde videre - jeg er pavestolt af min lille SuperSelma 💜💜💜
Så nu er det bare hjem og træne videre, så vi kan få prøven til foråret, og jeg tror, der skal stå sporlægning og træning i regnvejr på trænings-to-do-listen. 


Kritik og trækketov fra Tollerklubben

Dejligt med kritik, selvom der ingen præmiering var.


Kl.17:40 kørte vi atter fra Danstrup Hegn efter lækker - og tiltrængt - chili con carne, præmieoverrækkelse, kritikker og fællesfoto.
Det var en superhyggelig, omend kold, dag i godt selskab og en virkelig veltilrettelagt prøve - stor tak for i dag til Tollerklubben, Lotte Torp, Lars Svendsen, Ann Adrian, Mette Bruun Christensen, Hans Guldberg, Annette Schwartz Hansen og deltagerne.

Kommentarer

Populære opslag