Jagtmix med den lille frysende jagthund

Der er ikke meget stor, stærk og sej jagthund over et lille rystende espeløv, så Selma må nu have dækken på til træning, og efter at have haft det på nogle gange på morgenturen, har hun nu accepteret det.

Der er ikke så meget nyt i øvelserne, da det er øvelser, der ikke lige indlæres natten over, men der er da heldigvis fremgang i dem - og i dén grad i apporten.

  • I går fik jeg testet, hvad Selma og ikke mindst jeg gør, når hun lukkes ud af bilen og har line på, og jeg blev glædeligt overrasket. Lillefisen blev båret ud af buret og sat på jorden, og der blev hun pænt stående, mens jeg lukkede bur og bagageklap i - altså ingen pisken rundt i linen eller på anden måde ude af kontrol. YES! Ret fedt at opleve, når det på ingen måde er noget, jeg har haft fokus på. Jeg må teste det med Molly også.
  • Stop"fløjtet" sidder ikke i skabet, men jeg er nu alligevel glad for, der hvor vi er kommet til: Når jeg står stille, kaster godbid bagud og giver signal, stopper hun 1½-2 meter foran mig. Når jeg går med hende ved siden af mig og træder ind foran med højre fod stopper hun også - super! Nu skal vi bare have arbejdet noget mere afstand og fart ind i øvelsen.
  • Apporten er jeg superglad for status på: Selma holder fast med forstyrrelser, og hendes optag er også superfint - og hun slipper helst ikke for at lege, da apporten har så høj værdi.
    Vi skal nu til at kaste og sætte signal på: Selma holdes let i halsbånd, apport kastes, og når der er træk i hende, slippes hun, og verbalt signal afgives. Når hun samler op, løber jeg modsat og leger med hende.
  • Dirigering: Her har hun forstået signalet "Back", og hun låser rigtig fint. Vi prøvede at sætte stop"fløjt" på ude ved skålen, men det var hun ikke klar til.
  • Det gik op for både Aino og jeg, at Selma ikke har et stabilt træk, når hun leger. Hun hapser i stedet for at holde fast og trække bagud, så det skal vi have arbejdet på - evt. ved at klikke hende til at holde fast.  

Der er pause i efterårsferien, og derefter er der kun 2 gange tilbage, så det er ved at være tid til at at give besked om, hvorvidt vi ønsker at fortsætte - jeg har allerede skrevet: JAAAA! til Aino, så jeg håber, der er nok deltagere til et fortsætterhold.

Kommentarer

Populære opslag