Sportræningsplan del 1 - træning 2

Efter lidt stilstand i sportræningen pga prøve i weekenden, er vi nu i gang igen, og i dag har vi været i skoven:

Træningsplan for Selma uge 1-3 (10/10-30/10):
  • Være obs på hændernes placering på linen.
  • Være obs på vindretningen.
  • Wiedergange/spidse vinkler.
  • Opstart i kasse.
  • Længde: 800 m.
  • Der skal nu tilføjes: Regnvejr!  

Evaluering af dagens træning med Selma:

Dagens spor: Ca 850 meter overnatningsspor (23 timer) lagt med dådyrklov og 60 ml schweiss.
Vejret: Sporet blev lagt i 8 grader, let regn, våd skovbund og let vind, og sporet blev gået i 12 grader, en del regn (12 mm målt i området) og let vind.


850 m, 23 timer og 60 ml då





 
  • Være obs på hændernes placering på linen - Det gik væsentligt bedre end sidst. De er ikke, som de skal være hele tiden, men jeg er noget mere opmærksom på det, og det går den rigtige vej.
  • Være obs på vindretningen - Tog jeg ikke hensyn til, da jeg lagde det, idet det var i skov, og jeg trænede ingen svære momenter. Da Selma gik sporet, var der også kun let vind.
  • Wiedergange/spidse vinkler - Ikke trænet på dette spor.
  • Opstart i kasse - Selma fandt og markerede anskudsstedet rigtig fint og tog sporet op ret hurtigt.
  • Længde: 800 m - Længden på de ca.850 meter, som for Selma blev til ca.1150 meter, var intet problem. Både kondition og koncentration kan sagtens holde til den distance, også selvom det tog 45 minutter.
  • Regnvejr - Der er ingen tvivl om, at det var noget sværere end ellers med al den regn, der var kommet. Selma klarede det fint, men jeg tænker, at der skal trænes meget mere i regnvejr, og også meget "nyere" spor, så det ikke altid ender med at være svært, når det er vådt. Så næste gang lejligheden byder sig, vil jeg lægge et relativt langt spor, der tilgengæld ikke skal ligge specielt længe.
  • Generelt - Selma havde et fint tempo, men gik ikke så tæt i sporkernen, som jeg gerne ville have. Hun var en del ude for at tjekke i siderne, men hun kom fint tilbage, når jeg blev stående. Der endte med at komme en del "mudder" på stykket igennem meget tæt vegetation - det var simpelthen for tæt og for svært at gå i, til jeg kunne holde øje med både Selma, retningen, hvor jeg placerede mine fødder mm, så en anden gang må jeg planlægge mit spor uden om det område.


Sporet gik gennem varieret og tiltider meget tæt vegetation.
Selma venter på sin velfortjente kattemad


Molly gik samme spor efter 24 timer, og jeg skal love for, der var et andet tempo, og en anden sikkerhed at spore der. Faktisk så meget, at jeg var ved at ryge på r*v og albuer flere gange!
Hun nød det i fulde drag, og på bare15 minutter var hun fløjet igennem. Så nu bliver jeg igen i tvivl om, hvorvidt det er den rigtige beslutning, at hun "bare" skal have lov at gå et par (genbrugs)spor ind i mellem - hun er så sej, den bette turbotøs.


Molly ved sporslut

Kommentarer

Populære opslag