Hund i Fokus - Nose Work

Weekenden har stået i Nose Workens tegn - DKK har afholdt Hund i Fokus (HIF) i Solrød.

Lørdag dømte jeg indesøget i NW1 - en fantastisk dag med rigtig god stemning og på den anden side af 50 deltagere.

Søndag stillede Selma og jeg i NW2, vores tredje og til dato bedste af slagsen. Ikke bedst pga resultaterne (det var det dog også), men pga oplevelsen, overblikket, beslutningerne, Selmas arbejde og sidst men allervigtigst: Selma, der er bange for trapper og glatte gulve, gik på eget initiativ op ad trappen og henover de glatte gulve til hhv beholder- og indesøget - allerede der var hun både verdensmester og vinder på dagen, den sejeste lille Minimyre!! 💪🏻🌟 

Efter banegennemgang startede vores hold hos Anja, der havde beholder- og indesøget. Et godt sted at starte, da jeg var en smule nervøs for Selmas reaktion på trappen og gulvene og for, om hun efterfølgende var i stand til at arbejde, som hun plejer.

Beholdersøget, som var det første søg, havde vi 1½ minut til, og der var 14 beholdere og 2 kilder.

Som jeg allerede har skrevet, løb Selma frivilligt op ad trapperne, og der havde vi allerede vundet!
At hun samtidig gik ind og leverede et superfint søg, fandt begge kilder, og jeg fik meldt færdig, gjorde det bare endnu bedre.




Indesøget, som vi gik direkte videre til, havde vi 3 minutter til, og også der var der placeret 2 kilder (en på bagvæggen og en nederst på et bordben)

Det søg lavede vi uden line, da jeg godt kunne forudse, at linen og dermed Selma ellers ville blive viklet godt ind i stole- og bordben.
Hun gjorde det superflot, koncentreret, fokuseret og fandt begge kilder - igen huskede jeg at færdigmelde.




Efter en kort pause gik vi videre til køretøjs- og udesøget, som Lonni havde.

Køretøjssøget, der bestod af en bil og en græsslåmaskine, havde vi 1½ minut til, og der var 2 kilder.
Selma startede fint, og arbejdede meget koncentreret om det ene hjul, hvor jeg valgte at melde fund, så snart hun var stille, men jeg skulle nok have givet hende lidt mere tid til for at være helt sikker, da vi fejlmarkerede 10-15 cm fra kilden. Det dummeste var, at Selma havde været helt henne på kilden, men der havde hun ikke truffet en beslutning - pyt med det, det er bare læring til mig.




Derefter var det videre til udesøget, som vi havde 3 minutter til, og også her var der placeret 2 kilder.

Dette søg tog vi også uden line, da jeg forudså samme udfordring som ved indesøget, men jeg var dog noget spændt på, hvordan hun ville klare strukturen i søget.
Det var der dog absolut ingen grund til - Selma gik direkte ind, søgte smukt, koncentreret, struktureret og fokuseret, fandt begge kilder uden min indblanding, og igen huskede jeg min færdigmelding.




Hvorvidt det var mine F´er på mine hænder, der gjorde, at jeg huskede mine færdigmeldinger, ved jeg ikke, men jeg huskede dem, og det er det vigtigste!




Helt høj lagde jeg den allerbedste og sejeste SuperSelma tilbage i bilen, inden jeg gik tilbage - det havde været en helt perfekt dag!!

Bonus kom til præmieoverrækkelsen, hvor det viste sig, at vi havde fået 75 point og 2 fejl og dermed en 2.præmiering (ingen overraskelser der), blev nummer 2 i indesøget, og vandt udesøget og dermed titlen HIF18NW2U.


Kommentarer

Populære opslag