Train for what you want in reality - Nose Workkursus med Adam Hübinette

BEST DAYS EVER!!! ❤️

Weekenden har stået i  Nose Workens tegn, da vi har været på det mest fantastiske kursus med Adam Hübinette.
Selskabet var i top, rammerne var perfekte, læringsmiljøet var trygt og godt, og Adam er jo bare fuldstændig AWESOME!

Vi lagde ud med teori, en masse kendt men alligevel både spændende og levende fortalt, så det føltes egentlig ikke sådan, og det var fint at høre det igen.

Første søg var selvtræning med utilgængelige søg - 7 kilder, der på skift var placeret som hhv utilgængelig, tilgængelig osv, fuldstændig ligesom sidste gang vi arbejdede med det sammen med Adam, var der på skift en utilgængelig, en tilgængelig osv. Forskellen var bare, at Selma var blevet meget bedre til det.
Vi skulle gå én gang, ikke frem og tilbage, men bare fortsætte. Jeg har overrasket over, hvor flot struktur Selma havde helt af sig selv (se videoen nedenfor), og de utilgængelige søg klarede hun fint.
Molly havde knapt så godt struktur, men selve søgene klarede hun godt.












Første søg med Adam var et blindt søg med 8 kilder.
Jeg delte det mentalt op i mindre områder, for at prøve at bevare overblikket over, hvor vi havde været, og hvor vi ikke havde været. Adam udfordrede mig til kun at tage én tur rundt, og eftersom vi tog det uden line, prøvede jeg udelukkende at styre vha min krop og min retning - det gik faktisk overraskende godt!
Selma fandt 6 ud af 8 kilder, og hun arbejdede rigtig fint og selvstændigt. Hun er ved at blive god til at gå fra grovsøg til finsøg ved egen hjælp, så lige nu er det min opgave at bevare overblikket over, hvor hun kun har grovsøgt og så evt hjælpe hende tilbage dertil, hvis hun glemmer finsøget.










Næste selvtræningssøg var et søg, der var sat op med henblik på at lære hunden selv at lave et finsøg - meget interessant og uden tvivl noget, vi trænger til at få gjort meget mere ved. Der var sat kilder på fronten af de fire gaffeltrucks, på metalsøjlerne, skabet og døren i bunden for at få et naturligt mønster ind i hunden. Jeg tog søget med både Molly og Selma, og for begge to var to genstarter nødvendige, og derefter vidste de, hvad de skulle, og så gik det faktisk helt fint.





En kort pause med lidt mere teori, hvor jeg blandt andet hæftede mig ved den fordeling mellem hund og førers arbejde, Adam umiddelbart mener, er nødvendig i de forskellige klasser:
Klasse1: 100% hund
Klasse 2: 80% hund og 20% fører
Klasse 3: 50% hund og 50% fører

Højdesøg var næste punkt på dagsordenen, og jeg kan godt lide Adams måde at gøre det på - vi starter oppe, og kører evt nedad, hvis det er for svært, og alle changes of behaviour belønnes hos den uerfarne hund. Eftersom Selma ikke er uerfaren, fik hun lov at arbejde sig ind på duften og løse det selv - og hun var megasej! Det samme var Molly, der fik lov at tage samme søg bagefter.






Lørdagens sidste søg var et blindt "Bliv på den anden side af båndet-søg" - Selma havde ingen problemer med at blive på den anden side af båndet, søgte fint selvstændigt og fandt 2 ud af 3 kilder OG kagen!! 




Det var alt for lørdagen - hunde og førere tog trætte og glade hjem efter BEST DAY EVER!





Søndag var der høje forventninger til efter lørdagen, og Adam leverede i dén grad også!

Vi lagde ud med et blindt udesøg med både utilgængelige og tilgængelige samt et ukendt antal kilder. Selma og jeg havde en rigtig god struktur på søget, hun var fokuseret og vedholdende, og hun har efterhånden fundet et rigtig godt tempo.
Selma fandt 4 kilder, men efterfølgende gik det op for mig, at vi glemte "bordet" med vandtanken i midten, så på den måde missede vi den ene - rigtig god læring til føreren!
Molly fandt også 4, men denne gang huskede vi bordet...














Høje søg var dagens første søg med Adam - her var igen et ukendt antal og ingen hjælp undervejs, men blot beskeden om at belønne for det, jeg så... Selma fandt 3 kilder: en høj, en lav og en høj, som jeg belønnede lavt, altså da hun kom i duften.
Molly kom på bagefter, og gjorde det så fint.








Næste søg på egen hånd, mens alle kom igennem inde hos Adam, var et blindt beholdersøg med mellem 0 og 3 kilder.
Både Molly og Selma fandt 3, der var ganske sjovt placeret - se nedenfor.
Igen var det et spørgsmål om lave en strategi, men stadig følge hunden, så i hovedet inddelte jeg beholderne i 4 sektioner, hvilket gav mig et langt bedre overblik i forhold til, hvor vi havde været, og hvor vi ikke havde været.





Inden vi gik til næste beholdersøg, talte vi lidt om, hvordan vi kan træne videre på det også med vores overblik for øje. Adam foreslog at bruge mange kasser, rigtig mange, dan et overblik, lad hunden gå, mens overblikket bevares, så man kan gå tilbage til de beholdere, der ikke er afsøgt.
Et forslag var også, at lave et tomt søg, for derefter at gå direkte videre til at søg med flere kilder, for at hunden lærer, at der også kan være tomme søg.

Beholdersøg med forstyrrelser (snus og et vådt tebrev) var næste udfordring.
Vi vidste hvor forstyrrelserne var placeret, men ikke hvor og hvor mange kilder, der var.
Begge klarede det rigtig fint, reagerede og analyserede forstyrrelsesduftene, men markerede ikke på dem.
Overblikket og strukturen var fin, og begge fandt de to kilder, der var at finde.


Vådt tebrev til højre og snus til venstre


Næste udfordring var 5 små udesøg, der alle var blinde og med mellem 0 og 3 kilder. Vi fik overleveret fra ekvipagen før os, hvor mange kilder de havde fundet, og hvor de var placeret. Derefter skulle vi selv afsøge området og til sidst videregive vores information til næste ekvipage.
Vi fandt samme antal kilder på samme placeringer, som Aino og Nemo, der var før Selma og jeg, men det sjove var, at jeg havde det med at glemme placeringerne, så i to søg stod jeg og kiggede på Selma, der markerede, mens jeg tænkte, at det da ikke var det, Aino sagde, men valgte alligevel at stole på Selma, som selvfølgelig havde ret - det havde Aino nu også, jeg havde bare glemt det... Ganske lærerigt for føreren


3 kilder

3 kilder

3 kilder

Jeg testede obidience to scent ved at gå bagom Selma, smide linen,
gå hen og sætte mig foran, for derefter at tage billedet, mens hun blev ved kilden 

2 kilder

0 kilder


Sidste øvelse var en for sjov konkurrence, hvor der var 18 kilder placeret i et rum. Vi havde max 2:30 min hver pr omgang og max 30 min sammenlagt.
På skift kom en ekvipage ind og søgte i max 2:30 min, og fandt man en kilde, skulle man tage den med ud, og der skulle til sidst dannes et ord af alle bogstaverne.
Ret hurtigt fandt vi ud af, at der skulle stå: "Change of behaviour!"
Det var sjovt, og hundene tændte generelt på den anderledes og sjove måde, førerne opførte sig på. Der var selvfølgelig restdufte fra de kilder, der lige var blevet fjernet, men det gjorde det bare endnu sjovere og mere udfordrende.

Opsummering og nogle af de guldkorn, jeg virkelig har taget med mig fra weekenden (udover al det praktiske):
  • Husk taktikken! Læg en plan, hav en strategi og lav mentale noter undervejs, når hunden ikke følger planen.
  • Hunden behøver ikke at finde alt, finder den alt, lærer og udvikler vi os ikke!
  • Kom tidligere i gang med forstyrrelsesduftene.
  • Lav flere blide søg.
  • Lav flere "store" beholdersøg.
Det var virkelig et af de bedste Nose Workkurser, jeg har været på! Det var hyggeligt, sjovt, lærerigt og satte en masse tanker i gang - BEST DAYS EVER! ❤️

Kommentarer

Populære opslag