Nose Work i Bauhaus

Nose Work hos Anja var i går i Bauhaus i Hillerød, og inden dagens træning var vi blevet bedt om at beskrive i detaljer, hvad vi tænkte, at vi specifikt ønskede at træne med vores hund, og derefter ville Anja lave et unikt søgeområde - designet præcis til os.

Jeg ønskede følgende:

"Molly vil gerne bede om et søg, der udfordrer hendes fører.
Dvs nogle ukendte faktorer så som antallet af kilder (eller andet hvis du finder på noget spændende) og maxtid, så det tvinger mig til at lave en effektiv plan og følge den. Sværhedsgraden af søget afhænger af området, så den vil jeg lade dig vurdere, men for mig handler det i lige det søg primært om, at jeg skal presses, ikke Molly."

Vores område var ret stort og bestod af to gange, en stor firkant i midten med gange imellem, generelt ret meget gennemgang og en port, der kørte op og ned.
Der var både eukalyptus og lavendel, et ukendt antal kilder og en maxtid på 2½ minut.





  


Jeg lagde en plan, gik ind i området med Molly, fulgte planen, meldte færdig, da hun havde fundet 3 kilder, og jeg mente, vi havde været over alt (tiden fortsatte efter de 2½ min, som vi selvfølgelig ikke kunne nå det store område på).
Konklusion: Planen blev overholdt, Molly faldt alt, og vi var over alt!

Derefter tog vi et reelt klasse 1-søg (ikke i areal, da det var noget større, men i placering), som Molly arbejdede superflot i!!

Sidste søg med Anja var igen et søg med et ukendt antal kilder plus forstyrrelsesdufte. Molly fandt én og reagerede på en mere, da tiden var gået, og jeg valgte at stoppe hende. Der var i alt 3 kilder og 3 forstyrrelsedufte, som hun ikke reagerede det fjerneste på!!

Der var i alt 40 kilder, og jeg nåede langt fra dem alle, men jeg havde både Molly og Selma på i selvtræningssøgene, og noget af det sjove, jeg - igen - erfarede, var, hvor forskelligt to hunde af samme race angriber og løser udfordringerne. Det er virkelig interessant og lærerigt.






Anja bad os tænke over vores 3 vigtigste læringer fra i går, og jeg er kommet frem til følgende:

  • Jeg ved det egentlig godt, men jeg skal blive bedre til at lave en plan, inden vi går ind i området, og allervigtigst at følge den! Det gjorde jeg i søgene hos Anja, men kun halvhjertet i selvtræningssøgene, og der var en tydelig forskel.
  • Jeg fungerer bedre med uvisheden i et søg end forventet. Med uvisheden mener jeg antallet af kilder, placering mm, altså udelukkende at kende arealet.
    Jeg er på den måde bedre til at træffe en god beslutning om, hvornår vi har færdigsøgt et område - formentlig fordi jeg ikke ved, om der er noget, vi ikke har fundet.
    Det vil være svært at "snyde mig" ved at aftale det, men i virkeligheden burde jeg nok nogle gange få at vide, at der er X antal kilder, mens der måske reelt kun er Y antal, for at blive bedre til at træffe en reel beslutning...
  • Jeg skal finde balancen, hvor jeg får presset Molly tilpas uden at skubbe hende udover kanten, men også uden at pakke hende ind i vat. Det synes jeg, gik godt i går, og det skal jeg blive bedre til at gøre mere af.

Kommentarer

Populære opslag