HTM DETALJE KURSUS med Molly

Forud for aftenens HTM DETALJE KURSUS med Molly hos Anja i går, blev vi bedt om at beskrive mindst 3 ting, vi ville have fokus på og ikke mindst HVORFOR - mine fokuspunkter var nedenstående:

Jeg vil gerne have fokus på følgende:

️ Tempo/løb fordi jeg ikke har turdet tage fat på det før, men det tør jeg nu!
️ Mod/Ryk fordi jeg gerne vil have et solidt fundament at bygge videre på, og derfor vil jeg gerne pille helt ned i detaljerne for at få en pæn position mod Molly på længere sigt.
️ Forstyrrelser (cirklen el.lign) fordi vi ikke kan få nok forstyrrelsestræning.
️ "Den sjove leg" (dirigering af tempo og retning) fordi den giver max motivation til både Molly og mig.

Vi lagde ud med én hund på ad gangen til aftenens to første øvelser.
Først forstyrrelse i Biancacirklen, hvor jeg valgte at tage Molly i Fu. Kriteriet var indtagelse, og da jeg tog hende i Heel, var kriteriet at gå et par skridt i positionen.

Derefter var det Magiccirklen, hvor jeg også valgte at tage Molly i Fu. Kriteriet var igen at indtage positionen. Denne øvelse kan laves alene, mens Biancacirklen kræver en hjælper til at forstyrre, og det er jo genialt. Her er konceptet, at hunden skal vælge "rigtigt", mens det gøres til en sjov leg.

I alle fællesøvelserne arbejdede jeg sammen med Lonni og Morgan, hvilket altid er en fornøjelse og i øvrigt en fordel, når vi ofte træner sammen.

Første øvelse var ny for mig, og her skulle vi lave et mønster med kegler  til den anden.
De fleste af os har for vane at gøre det samme igen og igen og igen og igen, hvilket jeg i dén grad kan kende!
Lonni lavede nedenstående "bane" til mig, som vi skulle gå i Fu:




Bakkedelen var svær, eller rettere: Den er ny, fordi vi ikke har arbejdet ret meget med den, så den fik vi skåret lidt ned i mindre bidder, hvilket i dén grad hjalp og gjorde, at jeg allerede i går kunne slippe godbidderne enkelte steder. Først 3 klik med godbid, så 1 uden, og derefter igen med.

8-tal arbejdede vi på sidelæns og forlæns i Fu, og musetrappe arbejdede vi på i Heel.

Temposkift havde jeg også ønsket at arbejde med, så først skulle vi undersøge, hvad sker der og dernæst arbejde med det. 
Molly hopper en anelse ud af position, når jeg øger tempoet, så det fik vi en ret god øvelse til: Når jeg begynder at løbe, skal jeg løbe skråt mod højre, så Molly selv skal søge ind, og vi får "aktiveret" hendes sidelæns. Lonni filmede det, og det var ret vildt at se, hvad der skete bare på 3 -4 gentagelser.

Til sidst arbejdede vi på at gå mod i Heel - her arbejder vi på vægtskiftet, og vi er heldigvis på helt rette spor!




Endnu en virkelig fed og nørdet aften i det bedste selskab - vi håber på en opfølger!!

Kommentarer

Populære opslag