Nose Workdommerefteruddannelse - praktisk træning med egne hunde

Denne weekend står i Nose Workdommerefteruddannelsens tegn, og som de foregående gange havde vi muligheden for at deltage i praktisk træning med Adam Hübinette med egne hunde (for egen regning) fredag, inden selve uddannelsesdelen lørdag og søndag - Selma og jeg deltog naturligvis! 

Dagen startede med en lille times eksamensforberedelse (som er på mandag!!!), inden Selma og jeg kørte til DKK i Solrød og dagens praktiske Nose Worktræning sammen med en god håndfuld af de andre dommere.




Efter en kort snak og præsentation af nogle af dagens emner, gik vi i gang med det praktiske arbejde:
 
1) Vi startede med konvergerende dufte på lageret. Her var placeret 2 x 2 konvergerende og ens dufte.
Det var tydeligt, at Selma ikke forventede, at der var to dufte så tæt på hinanden, men det er heller ikke noget, vi har arbejdet ret meget med.




2) Derefter arbejdede vi på høje søg, hvilket Selma generelt ikke har nogle problemer med, så derfor var det ret fedt, at vi skulle arbejde med dem på loftet ligesom forleden dag.
Selma klarede trappen bedre end i onsdags, selvom det stadig var svært, og hun var tydeligt presset, da hun kom op, og derfor var det ekstra fedt at se hende arbejde supergodt med de to høje kilder, der var placeret deroppe.

3) Efter frokost arbejdede vi på flere ting ud i ét nede i kælderen: I trapperummet var der en  utilgængelig kilde mellem nogle kasser, i pokalrummet en tilgængelig, i motionsrummet en høj, på papirlageret en høj, og endelig i massagerummet to konvergerende. Igen klarede Selma det superfint, og jeg var meget tilfreds med vores arbejde.

4) De sidste søg, vi lavede var en utilgængelig i dybden, som Selma syntes, var meget svær pga omgivelserne, og jeg valgte at belønne hende for en lille adfærdændring.
Derefter en høj og utilgængelig på et af kontorerne, og her valgt jeg pga stressniveauet fra det foregående søg at sætte kriterierne ned og belønne, mens Selma stadig arbejdede og endnu ikke havde truffet en beslutning, men mens hun var i det rigtige område.
Den allersidste kilde var en tilgængelig, som Selma tog fint, og på vejen dertil registrerede hun legetøj og kødben, som hun lod ligge.




Udover en fantastisk dag i godt selskab, har jeg taget nogle ting med mig, som jeg skal arbejde videre med.

Fokuspunkter:
  • Anvisning med pegefinger
  • Tætte og konvergerende kilder med samme duft
  • Utilgængelige i dybden og både dybden og højden i kombination 

Kommentarer

Populære opslag