Challenging Chains og Match to Sample part II

Selma og jeg har i dag været til anden omgang af challenging chains og match to sample hos Johanna, og vi elsker det!!! Hvorfor? Og hvad er formålet?

Jeg synes, det er vildt sjovt, fordi det udfordrer mig og gør mig til en bedre hundetræner, Selma bliver også udfordret, og det er sjovt at træne noget bare for at gøre det - what´s not to love?!

Vi lagde ud med en omgang med status på vores planlægte kæder, hvor jeg fandt ud af, hvordan mine rekvisitter skal stå, sådan at rækkefølgen giver mening for Selma.

  1. Skub bil ind i kasse
  2. Dobbelt slalom mellem 4 stole
  3. Træk/åben skab
  4. Tag sko ud
  5. Smid sko ned i opvaskebalje


Challenging Chain opstilling


Vi fik vist Johanna, hvor vi er med skubbeadfærden - den er superfin og klar - vi fik talt om placeringen og ind- og udgang i slalom (som vi kiggede på til sidste HTM/FS-træning), og vi fik talt om de udfordringer, jeg er stødt på i forbindelse med at smide sko ned i en balje. Jeg har selv løst det meste, men Johanna kom lige med det sidste i forhold til unikt setup og kontekst, inden jeg selv gik videre til at sætte trækkeadfærd sammen med at åbne skab og senere sætte skolen på. Det gik supergodt!!






Mens hundene pausede, talte vi om signaler, og hvordan vi kan skifte vores startsignal ud med en timer og lade resten af kæden være styret af de foregående adfærd - superinteressant, og jeg skal uden tvivl prøve at sætte noget adfærd på lyd.

Derefter valgte jeg at arbejde videre med match to sample. Selma har fuldstændig styr på 2 genstande, så nu skal vi have øget til 3, hvilket var svært, men hun er klar, og jeg glæder mig til at komme videre - det er så nørdet og så sjovt med de koncepter. 

Inden Selma og jeg tog af sted, fik jeg trænet lidt på Nose Workforstyrrelsesdufte med både hende og Molly. Gåselort, kanin, kat, hund, rådne strandskalder, patgummi og andet godt fik de fornøjelsen af, men intet markerede de på!! De rådne strandskalder fik dog tildelt lidt opmærksomhed, hvilket også er fair nok, så længe der ikke markeres på dem.

Og det var jo så en god opvarmning til morgendagens Nose Workdommertræning med Adam - Selma og jeg glæder os!!!

Kommentarer

Populære opslag