Stacy Barnettkursus - dag 2 + Motivation, timing og belønningsstrategi

I går var det anden dag på Stacy Barnett Nose Workkursus - endnu en fantastisk lærerig dag!

Teori fra kl.9-12, praktik fra kl.13-16 og derefter afrundning.
En del kendt materiale, en del bekræftelser, men også en del nyt, så alt i alt et superfedt kursus. Næste gang Stacy kommer til Danmark, vil jeg uden tvivl gerne deltage igen og meget gerne med hund.

Da kurset var slut, skyndte jeg mig hjem for at hente Selma, da vi skulle på kursus hos Anja i motivation, timing og belønningsstrategi.

Timing var overskriften, som både motivation og belønningsstrategi kom ind under, og det skulle vise sig at blive en superfed øjenåbnende aften med et andet udbytte end ventet - bestemt på den gode måde!

Vi lagde ud med 2 shapingopgaver: Spin og duk (hovedet)
Selma er megasvær at shape, fordi hun er så hurtig, og der lynhurtigt kommer noget "mudder" med i adfærden, men det var en god udfordring, og selvfølgelig kan vi!
Duk kom vi rimelig langt med, mens vi ikke kom ret langt i spinøvelsen.

Næste øvelse var en demo for os, hvor vi skulle være hund for hinanden, og prøve hvordan det er, når de verbale signaler bliver givet for sent - jeg ved det jo godt, men det var sjovt at prøve det på egen krop.

Derefter skulle vi filme nogle øvelser med fokus på signalafgivning - reagerer hunden på signalet? Reagerer den med det samme? Giver vi det i tide? Noget helt andet?
Det var her, jeg opdagede noget helt andet, som i virkeligheden ikke er andet end at fokus ikke er, som det skal være... Selma multitasker, hvilket ikke er noget nyt, det nye er, at jeg har fået en anden bevidsthed om, hvad der sker, og hvordan jeg skal gribe det an.
Arbejdet med udfordringen blev opstartet, og jeg har besluttet, at der virkelig skal arbejdes med den - NO MORE SLOPPY!! Og den mekaniske klikker er fundet frem igen!

De to sidste øvelser, vi lavede var "domino", hvor timingen er i fokus: Hvornår skal MIN hund have signalet for at nå at udføre øvelsen i rette tid, og en øvelse, hvor Anja styrede vores skift i øvelser.
Domino kendte vi, men den anden øvelse var ny, og både Selma og jeg syntes, det var megasjovt, og hun blev endnu mere skarp og fokuseret pga de hurtige skift.




En supersuperfed aften, der afgjort har fået mine øjne op og har give mig lyst til at blive endnu mere skarp på motivation, timing og belønningsstrategi.

Kommentarer

Populære opslag