Status på spor med Selma 8-10 uger

Allerede da Selma var 8 uger startede vi så småt ud med sportræningen, og i løbet af de sidste 2 uger har hun gået 8 korte asfaltspor.

Det første spor var 10-15 meter langt og blevet taget i 3 bidder med belønning med Kong ind imellem. Det var lagt ved at trække en våd rådyrklov hen over asfalten og samtidig sprøjte lidt klovvand ud i sporet. Efter lidt kiggen op på mig, tog hun sporet op og gik det superfint - stor succes!

De efterfølgende 4 spor blev som udgangspunkt lagt på samme måde og i samme længde, men da det pludselig var langt sværere for Selma - formentlig fordi vi har trænet så meget kontakt - ikke at kigge op på mig hele tiden, lagde jeg det ene spor med små bloddryp ind imellem, og der var hun nede og markere/stemple i dråberne. Dernæste har jeg haft blandet lidt blod i klovvandet, og det blev lidt nemmere, men var stadig svært.
Så måtte der tænkes i kriterier... Det første spor gik rigtig fint, og nu var det pludselig svært. Selma blev ved at tilbyde kontakt, men det var også det, vi havde trænet rigtig meget, så det var jo ganske naturligt. Jeg besluttede derfor at gøre selve sporet lettere, og valgt i stedet at lave et slæbespor med krondyrlever - stadig på asfalt. Og så kan det ellers være, der skete noget!

3 slæbespor med krondyrlever er det blevet til i løbet af den sidste uge:
Første spor var kort, bare 5 meter, og jeg lagde en godbid for hver ½ meter bare for at få lidt flow i det, og det gik superfint!
Andet spor var 10-12 meter, og der var en godbid for hver meter. Her var der ikke noget med at kigge op udover, da vi startede op. Selma kiggede op, jeg gav signal til at gå i gang, hun snusede rundt ved starten og gik så ellers i gang, og jeg vil skyde på, hun max tog hver tredje godbid.
I går gik vi vores tredje spor på krondyrlever, og jeg skal love for, der er kommet hul igennem nu! Sporet var 20 meter langt, der var ingen godbidder, og da Selma var færdig med at slikke på fliserne ved startstedet, gik hun ellers bare derud af, og hun havde dårligt nok tid til at blive belønnet med sin Kong - i hvert fald havde vi ikke samme problemer med at slippe den igen, som der plejer at være.
Fantastisk oplevelse at gå det spor med superseje SuperSelma! I går kom følelsen af, at 10 øren faldt, og Selma nu har fundet ud af, hvad det er, jeg gerne vil have hende til - SÅ FEDT! Og nu glæder jeg mig som et lille barn til at komme hjem og gå et længere spor med hende i dag.

Kommentarer

Populære opslag