Either you win or you learn - Nose Work-konkurrence med Molly

Molly og jeg har i dag været til vores første Nose Work-konkurrence.

Johanna, Carina, Merete og Lonni havde arrangeret en uofficiel Nose Work klasse 1 konkurrence til fordel for Hundesport Mod Cancer. Udover at støtte det gode formål havde vi en fantastisk hyggelig og lærerig formiddag.
Det var fedt at få prøvet setup´et af og få en status på træningen, og så det som altid hyggeligt at være sammen med andre hundetosser.

Vi startede med praktisk info, inddeling i to hold og dernæst banegennemgang.


Gennemgang af indendørssøget

Indendørssøg

Indendørssøg


Køretøjssøg


Udendørssøg

Beholdersøg


Vi lagde ud med udendørssøget, som vi havde 2½ minut til.
Molly havde lidt travlt, men fandt hurtigt hen til det område, kilden var i - hun startede lidt fra, søgte hen til kilden, derefter tilbage igen, og her markerede hun, hvilket jeg så også gjorde. Men det var en fejlmarkering, hvilket jeg egentlig godt vidste... 1) Hun lavede ikke sin "for-markering" 2) Jeg kunne se, at vinden drillede hende, og vi har ikke trænet ret meget udendørssøg, slet ikke i blæsevejr. Men jeg valgte at stole på hende og tage den læring med hjem: Mollys markering skal ændres, hvilket jeg i forvejen havde overvejet, da det er for nemt at fejlmarkere med en sit, og vi skal træne noget mere udendørssøg - også i blæsevejr.

Dernæst beholdersøget, som vi havde 1½ minut til.
Det var det søg, jeg var mest nervøs for, da Molly har en tendens til at træde på lave kasser, hvis jeg ikke er meget hurtig!! Men hun gik direkte på, ud af en række, skiftede til rækken ved siden af og markerede den rigtige kasse efter 7,66 sekunder - UDEN at træde på den! YES! Dagens største og vigtigste succes.

Så var vores hold på 9 igennem de 2 søg hos Carina, og Molly fik en pause i bilen, indtil det igen blev vores tur, denne gang med Johanna som dommer.

Søg nummer 3 var indendørssøget, som vi havde 2½ minut til.
Molly gik relativt hurtigt til kilden, og jeg mente, den måtte være der, men hun søgte videre, og var hele vejen rundt, hvorefter hun igen gik til kilden og denne gang var meget tydlig - dog uden sit-markering, da boksdøren sagde mærkeligt, når man rørte ved den... Men ingen tvivl om, at kilden var der. Det grundige og meget systematiske søgearbejde tog hende 40,50 sekunder.

Tilsidst var det tid til køretøjssøget, som vi havde 1½ minut til.
Som altid lod jeg Molly sidde lidt ved startlinjen for at få ro og mulighed for at få et overblik over færtbilledet, og det gav pote i dette søg. Der var ingen tvivl om, at Molly, allerede før hun nåede bilen, havde lokaliseret kilden - hun gik direkte og meget systematisk til værks og markerede efter 20,56 sekunder.


Sejeste Mollypigen


Molly og jeg fik 75 point (25 for hvert fundet søg), 2 fejl (for fejlmarkering i udendørssøget) og en samlet tid på 217 sekunder (udendørssøget "kostede" 150 sekunder), hvilket jeg er rigtig godt tilfreds med.


Dommersedlen og en lille præmie for deltagelse
 

"I never lose. Either I win or I learn" - det er lidt (MEGET) af en kliché, men det var sådan, jeg gik ind til dagens prøve, og det er stadig sådan, jeg har det her efterfølgende.


Foto fra stuartamorypt.com


Det har været en superfed og utroligt lærerig dag.
Jeg har fået en masse med hjem at arbejde videre med, nye idéer og mere blod på tanden.
Nu er både Molly og jeg trætte!


Godnat!

Kommentarer

Populære opslag